het is vrij moeilik om in een paar zinnen te zeggen wat een virus doet, er zijn zoveel varianten van. en van lichte schade tot ernstige schade.

We kunnen een kleine onderscheid maken,

Trojan horse
Een programma dat met een ander programma wordt meegestuurd en de PC infecteert met een programma dat de virus programmeur informatie stuurt over uw pc. Ook kan het zijn dat hij op afstand u pc overneemt.

Worm virus.
Een stukje virus wat zich elke keer vermenigvuldigd met elk geopende bestand. Dit kan licht gevolgen hebben als dat u computer steeds langzamer werkt tot groten gevolgen dat niets het meer doet en dat er ook geen backup meer kan worden gemaakt van bestanden.

Spyware
Dit gebruiken vaak freeware of schareware programma's. deze houden bij wat u op u pc doet en sturen dan de gegevens door naar de programmeur. niet alle 4us programma's ondersteunen dit.

Mail virus
Zoals de naam al doet vermoeden wordt er naar iedereen uit u email bestand een mail gestuurd met de virus erin.
Let op: ook trojan horses of worm virussen kunnen hier gebruik van maken.

MSN virus
Een virus dat momenteel vaak voorkomt. er word tijdens een chatsessie een een bericht verstuurd met daarin een link (vaak van een foto of plaatje) als je dan op de link klikt dan krijg je zelf ook de virus binnen.

dit is een klein lijstje met virussen, natuurlijk zijn er nog meerdere. De schade die een virus aanricht is afhankelijk van de crimineel die hem programeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een virus kan je computer bekijken. Bijvoorbeeld documenten. Ook als je eenwebcam heb kan die virus het opnemen en bekijken. Een virus kan ook documenten en bestanden verwijderen. Of rare berichtjes sturen via msn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een virus is een stukje software (computerprogramma) waarmee meestal belangrijke gegevens van je computer gestolen proberen te worden.

Denk hierbij aan wachtwoorden voor websites van banken, spaarrekeningen, etc.

Met deze informatie krijgt de maker van het virus toegang tot deze sites.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Virus kan van alles doen; bestanden beschadigen, programma's onklaar maken, zoals je virusscanner, ligt er maar net aan wat de maker van het virus wil. wat tegenwoordig veel in internetcafe;s gebeurt is dat er een bestand op een computer geinstalleerd word, een keylogger die al je inloggevens registreert.
je kunt rustig een klein bestand aannemen van iemand maar open hem pas nadat je hem hebt laten scannen op:

www.virustotal.com. want jouw virusscanner kan misschien niks vinden maar de 42 op die site zeker wel!!! en dan weet je waar je aan toe bent... kijk eens http://www.symantec.com/norton/security_response/threatexplorer/index.jsp hier... kun je wat namen van virussen zien en wat ze doen... ( dit is de officiele site van Norton)

groetjes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Virussen zijn eigenlijk opgestapelde foutmeldingen. Maar natuurlijk kwaad aardig. Niet alleen kan het berichtgeving doen van dat er iets fout gaat het kan de computerconstructie ook aanpassen; dit natuurlijk op een onjuiste manier. Wat mensen vervolgens doen is deze foutmeldingen in een soort van dwangbuis stoppen. Op die manier maakt er een soort tijdbom van en kan je het verpakken als ongevaarlijk bestand, totdat het op je computer komt.

Er zijn veel verschillende versies met allemaal verschillende uitwerkingen. Maar ik denk dat dit de basis is van een virus

Toegevoegd na 2 minuten:
"Op je PC" is een goeie toevoeging. Andere Operating Systems (buiten Windows) kennen namelijk bijna geen virussen. Sommige omdat er geen virus voor gemaakt kan worden (MAC), dat kan gewoon niet en andere omdat er te weinig gebruikers zijn om het voor PC-terroristen intressant te maken.