Kun je lekker blijven internetten met onweer?

't Is hier lekker bezig, zoals overal, maar kan de bliksem in mijn laptoppie inslaan, hier op de kamer?

Toegevoegd na 5 minuten:
O ja, draadloos internet, en voor de zekerheid de stekker eruit. Dus niets aangesloten op elektriciteitsnet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een directe inslag is wel heeeeel onwaarschijnlijk.

Wat wel zou kunnen, is een inslag die in de buurt plaatsvindt, bijvoorbeeld in de straat, of in een naastgelegen straat. De stroom van die inslag kan zich via het elektriciteitsnet een weg banen naar jouw laptop. Ook via je internetaansluiting zou dat kunnen gebeuren.

In dat geval worden delen van je laptop behoorlijk geroosterd.

Wat ook mogelijk is, is dat een inslag vrij dichtbij gebeurt. De stroom van een bliksemschicht is zó sterk, dat er een enorm elektromagnetisch veld ontstaat. Dat veld kan de elektronica van jouw laptop kapotmaken, ook als je alle kabels (internetkabel, stroomkabel en alle mogelijke andere kabels) eruit hebt getrokken.

Aan dat laatste doe je niets. De kans dat je laptop van zoiets kapotgaat is net wat groter als de laptop aanstaat dan wanneer hij uitstaat, maar veel scheelt het niet. Het enige dat je daartegen kunt doen is de laptop in een metalen kast zetten, of goed inwikkelen in aluminiumfolie.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij onweer, zeker bij zwaar onweer is het eigenlijk het beste om al je stekkers uit de stopcontacten te halen. Dus eigenlijk moet je al je elektronica uitzetten.
Dit omdat blikseminslag toch wel spanningspieken kan veroorzaken in het stroomnet. Opvallend vaak worden er wel uitval van computers gemeld bij verzekeraars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naja, ik denk dat er verschil zit als je in de stad woont of op het platte land. In de stad kun je gewoon doorgaan. Staan genoeg geleiders op de flats e.d. Op het platte land moet je wat voorzichtiger zijn..