Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een virus een virusscan (bijv. Kaspersky) verwijderen?

Een paar weken geleden kreeg ik een of meerdere virussen op mijn laptop. Die heb ik weten te verwijderen maar sindsdien ben ik ook mijn Kaspersky Antivirus kwijt. Kan de virus die verwijderd hebben of heb ik hem zelf blijkbaar verwijderd? Ik heb toch heel goed opgelet met wat ik verwijderde...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
855

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tja, een virus kan waar het zelf toe in staat is, en dat is alles wat in principe technisch mogelijk is, dus ook software verwijderen.

De kans dat je slachtoffer geworden bent van een computervirus is klein. Simpelweg omdat computervirussen nauwelijks nog bestaan. Andere vormen van malware zijn namelijk vele malen interessanter geworden voor criminelen.

Je bent er dus nog niet. Want malware kan zich ook goed verstoppen voor je antivirussoftware. Zeker eens het de kans heeft gekregen.

Je zal je antimalwarescan dus buiten windows om moeten uitvoeren.

Installeer een linux-live-distro op een usbstick en start je pc daarvan op. Installeer minstens 3 verschillende antimalwaretoepassingen en scan al je externe geheugens daarmee (= ook interne opslagschijven). Pas als die groen licht geven ben je zeker dat je redelijk safe zit.

100% safe ben je nooit. Dus zorg naast een antimalwaretoepassing er ook voor dat malware dat voorbij je bescherming weet te glippen geen schade kan aanrichten: zorg voor een goede firewall (niet de standaard windows firewall), een software inspector en een goede backupoplossing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een virus kan een virusscanner verwijderen. Installeer de scanner even opnieuw en voer een uitgebreide scan om te kijken of je computer echt virusvrij is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding