Hoe kun je WhatsApp-fraude herkennen en voorkomen?

Sinds we steeds vaker online te vinden zijn, wordt er ook meer gehackt. Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van WhatsApp fraude? De technieken worden steeds beter en de foto's en links lijken steeds realistischer. Waaraan herken je een WhatsApp hack zodat je de fraudeurs voor bent?

Het beste antwoord

Consumentenbond:

Zo herken je WhatsApp-fraude
Een 'bekende' stuurt je een appje vanaf een onbekend nummer. De profielfoto klopt. Vaak is het een bericht met de smoes dat hij/zij een nieuw nummer heeft.
Deze 'bekende' vraagt je om een rekening voor te schieten.
Er is vaak (veel) haast bij.
De 'bekende' wil niet op een andere manier communiceren. Of hij beweert dat dit niet kan, bijvoorbeeld door een kapotte telefoon.
In sommige gevallen hoor je als je belt vaag de stem van de bekende, waarna het gesprek stopt. Dit zijn dan geluidsfragmenten die van social media zijn gehaald.
Ga nooit op een betaalverzoek in, ook al vertrouw je deze bekende door en door. Criminelen lezen zich soms zelfs in via social media om personen goed te imiteren: van actuele gebeurtenissen tot gekopieerd taalgebruik en stemfragmenten.

Hoe voorkom je WhatsApp-fraude
Vraagt iemand om geld via WhatsApp? Bel die persoon dan op via een nummer uit je eigen adresboek voor controle. Hoe goed je diegene ook vertrouwt.
Kun je die persoon niet direct telefonisch bereiken? Maak geen geld over.
Wordt er wel opgenomen bij bellen en hoor je vaag wat bekende stemfragmenten? Bedenk dat dit afgespeeld stemgeluid van social media (filmpjes) kan zijn.
Bespreek WhatsApp-fraude met je familie. Spreek af alleen geld over te maken na contact door bellen.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Opbellen voordat je geld overmaakt. Niet klikken op links waarbij je wachtwoorden en andere gegevens moet invoeren.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@tin1969 kort door de bocht antwoord.
tinus1969
3 jaar geleden
Ja, maar het werkt wel.