Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn computer goed beveiligen tegen blikseminslag?

Onlangs was mijn computer kapot en is er een monteur bij geweest die de computer weer heeft gemaakt.
Het koste me 15 euro en toen was het verholpen en volgens de monteur is er waarschijnlijk inslag van onweer ergens in de buurt geweest wat de storing heeft veroorzaakt.
Ik heb geen verstand van computers en heb niet gevraagd wat er nu werkelijk aan de hand was.
Maar ik vraag me nu wel af: hoe kan ik mijn computer goed beveiligen tegen blikseminslag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Take your pick.

http://www.popelectronics.nl/stekkerdozen-en-verlengsnoeren-c-11.html

Ik heb zelf die 7 voudige zwarte SPBO6B
heel tevreden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met een speciaal stopcontact met beveiliging tegen bliksem
inslag, stroompieken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kun je los kopen en er zitten meerdere plaatsen op voor meerdere stekkers. Er zit een kabel aan en dit steek je in je stopcontact, is dus een soort verlengsnoer en er zit een wipschakelaar op.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dit wordt een overspanningsbeveiliging genoemd.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Een overspanningsbeveiliging werkt heel goed tegen schade bij blikseminslag. Wat ik zelf doe bij de apparaten die niet zijn voorzien van zo'n apparaatje is de stekkers er uit halen bij onweer. Als ik het huis uit ga haal ik sowieso altijd al de stekkers van de verschillende apparaten er uit, die tijdens mijn afwezigheid niet gebruikt hoeven worden. Eigenlijk zijn alleen de koelkast en de cvketel permanent in het contact, de rest is van de stroom af als ik er niet ben. Scheelt ook een boel energiekosten, omdat veel apparaten toch wat stroom nemen, ook al zijn ze passief aan het draaien. Denk bijv aan een modem of een magnetron ( display geeft altijd wat aan). Heeft geen zin, om die een beetje te laten lummelen als je er toch niet bent.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet ook 's nachts alles uit, m.u.v. koelkast, vriezer, cv ketel en centrale afzuiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je wel eens uitgerekend hoeveel je bespaart?
Als jouw computer voor € 15,- is gerepareerd, dan kan de schade bijna niet zijn veroorzaakt door blikseminslag. Voor € 15,- kun je net een zekering vervangen. Als er werkelijk bliseminslag was geweest, was je moederbord (en nog meer) kapot geweest. Dat kun je niet vervangen voor € 15,-. Schade door blikseminslag komt nauwelijks voor en je hoeft je daar niet tegen te beschermen, behalve als je op een kale heuvel in de provincie woont. Koop liever een externe harde schijf om een goede backup te maken dan bescherming tegen blikseminslag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding