Hoe kan internetbankieren mis gaan als je voor elke transactie een TAN code nodig hebt?

Voor elke transactie krijg ik een TAN code per sms naar mijn mobiel op gestuurd. Dan kan een hacker toch niets van mijn rekening opnemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is alleen mogelijk als de hacker EN je login gegevens heeft EN verkeer van de provider naar jou 06 weet te ontvangen. Er moet dus malware op jou telefoon staan om dit mogelijk te maken.

Daarnaast weet ik dat het vroeger (ik weet niet of dit nu ook nog zo is) mogelijk was om opdrachten alvast "klaar" te zetten. Deze worden dan automatisch verzonden op het moment dat jij je eigen opdrachten verstuurd.

Verder is het mogelijk als jij als gebruiker inlogt op de website van de hacker die heel erg lijkt op de website van jou bank. Alles kan dan alsnog "normaal" verlopen maar alle opdrachten die je vanaf daar verstuurd worden naar de rekening van de hacker gestuurd bijvoorbeeld.

Daarom het advies, altijd ERG goed opletten wat voor website je opent en nooit op links klikken uit e-mails, altijd manueel invoeren. Hackers worden steeds slimmer en gemener.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik inlog op de site van de hacker staat er dan een ander adres in de adresbalk van de browser dan dat van de bank? Ik ga altijd naar het inlogscherm via de bladwijzer (favorieten), kan je dan tóch op de site van de hacker komen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles is altijd mogelijk mits de juiste maatregelen daarvoor zijn genomen door de hacker. Dit zou dus alleen mogelijk zijn als de bladwijzer veranderd is door een virus op jou computer. Waar je op kan letten is dat de login website van een bank altijd met een certificaat beveiligd is. Zo kun je dus checken of het de legitieme website is. Bijvoorbeeld als je naar de inlog pagina van ING gaat zul je zien dat er links van de URL komt te staan: ING BANK N.V. in het groen (dit verschilt per browser). En ja, als je naar een website gaat van de hacker is de URL anders maar dit kan zo een klein verschil zijn dat je het nauwelijks merkt of je moet er echt goed op letten. Bijvoorbeeld i.p.v. www.rabobank.nl rabobamk.nl - Heel veel mensen zullen hierover heen lezen.