Kan ik mijn PC 24/7 aanlaten?

ik wil van een oude pc een webserver maken, maar nou wil ik dat die 24/7(24uur per dan 7 dagen in de week) aan staat, want een webserver die snachts uit is dat wordt natuurlijk niks, want ik ga zelf hosting aanbieden, maar is dat goed voor de computer? kan het een explosie/brand veroorzaken? en waar moet ik goed op letten als ik hem 24/7 aan laat staan?

alvast enorm bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (7)

Ja, dat kan. Bij mij op m'n werk staat een heel rek vol computers (oudere computers en ook nieuwere) die 24/7 aanstaan (onder andere ook servers, maar ook 'normale' computers).

Waar je wel op moet letten is dat hij genoeg ventilatie en verkoeling heeft, en dat hij regelmatig wordt schoongemaakt van stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen probleem, laat als test even bijv. een dag prime95 draaien, dan weet je wat hij gaat doen bij extreme omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen vermits goede koeler een koele ruimte en er is natuurlijk meer kans dat je computer sneller kapot gaat op de duur van tijd.
Er kan altijd een kortsluiting gebeuren maar dat is heeeel zelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker. Geeft geen gevaar met brand als je maar zorgt dat er een goede koeling in zit en een goed geventileerde ruimte staat. Af en toe herstarten en updates installeren moet kunnen en geeft ook weer geheugen vrij. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is waarschijnlijk een linux server en die draaien jaren zonder dat ze geheugen vasthouden weet ik uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar staat dat dan?
De voeding van een PC worden zo gemaakt dat ze een heeeele lange levensduur hebben, met name in die van servers.

Zorg dat je de PC op een plek hebt staan met voldoende ventilatie (dus niet in een kast). Zet er voor de zekerheid een overspanningsstekker tussen.

Maak de PC regelmatig stofvrij (handig op batterijen werkende mini stofzuiger verkrijgbaar bij de Blokker).

Toegevoegd na 47 seconden:
Ja, is dus geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker....sterker nog...dit is het minst belastend voor je systeem. Het opstarten/afsluiten van je systeem zorgt voor veel meer slijtage dan wanneer deze constant aan staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, zolang (bij een lapop) er maar stoom op staat.

Toegevoegd na 21 seconden:
laptop bedoel ik ;p