Hoe ver kun je gaan om een punt te maken (bewijzen)?

Stel je voor je hebt een website en je merkt dat die lek is. Je kunt voor 1 cent producten bestellen. Je belt netjes naar de helpdesk legt uit dat de website lek is zodat ze dit kunnen fixen. De helpdesk neemt je echter totaal niet serieus, zegt dat je niet goed hebt gekeken, dat je niet weet wat je doet, dat de website volledig veilig is en dat het niet mogelijk is om met een technische medewerker te spreken.

Hoe ver kun (of zou) je dan gaan om je punt te maken? Als je wilt kun je natuurlijk 1000 plasma TV's bestellen voor 10 euro.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kan er vanuit gaan dat ze jou zullen benaderen voor de rest van het aankoop bedrag als je voor 1 cent producten besteld. Er staan op hun website nl prijzen bij de goederen. Een weg om hun beveiliging vinden is niet een legale manier om goedkoop dingen te bestellen, maar indirecte diefstal. In een rechtzaak zal je dat waarschijnlijk dan ook niet winnen.

Ik zou op de website voor 1 cent een bestelling plaatsen, en dan meteen de helpdesk een mailtje sturen met: Ik wil de bestelling annuleren. En dan ook zeggen: Ik stuur jullie even een kopie van de bestelling, zodat je kan zien dat het 1 cent bestelling was. Als je wilt, kan ik de technische persoon bij jullie uitleggen waar het gat zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

tja, das een goeie... toch blijven probeeren gehoor te krijgen bij de helpdesk, bij geen gehoor eens een bestelling doen voor die 1ne cent, en eens kijken wat er van komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, blijf trouw aan jezelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar met zo'n mega order raak je uiteindelijk wel in de problemen, waar je met een kleine order niks geen consequenties hebt die niet te overzien zijn.
Je kan die bestelling gewoon doen. Echter moet je er rekening mee houden dat je meer moet gaan betalen. Een tijd geleden is dit ook in het nieuws geweest volgens mij, ik weet niet meer precies wat dat was. Maar de rechter oordeelde dus 'je mag aannemen dat het niet klopt want je weet gewoon dat je een tv niet voor 1 cent kunt kopen'. Dus hoeft de webshop niet te leveren.
Maar ik zou wel die bestelling doen en kijken waar ze mee komen ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Een beetje 'op de hoogte zijnde' site zal ook wel wat op de site hebben staan, toch? Net als in folders, drukfouten voorbehouden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was bij de otto. http://www.nu.nl/internet/866944/otto-klanten-eisen-goedkope-breedbeeld-tv.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oe, goed gevonden!
Ik zou me vastbijten gewoon voor de sport. En dan me gelijk halen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de naam van de helpdeskmedewerker vragen en aangeven dat hij/zij door jou niet serieus te nemen, de verantwoordelijkheid op zich neemt. Vervolgens stuur je een mail naar de directie van het bedrijf met jouw bevindingen over de lekke website en geef je aan dat de servicedesk je niet serieus neemt, met naam en toenaam erbij.
14 jaar geleden
Ik zou 1 TV bestellen (voor 1 cent) en als het gelukt is, ze nogmaals op de (bewijsbare) feiten drukken en ze bedanken voor de goedkope TV die je in ruil voor jouw goede tip gekregen hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel netjes dat je de site hier niet wereldkundig maakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel, de achterdeur van een electronicawinkel is eenvoudig open te breken en je kan makkelijk een plasmascherm meenemen, heb je dan 'een punt gemaakt' of ben je dan een ordinaire inbreker die diefstal pleegt?

De internetwinkel in jouw voorbeeld is daarmee te vergelijken. De omweg die je moet bewandelen om zo'n tv voor 1 cent te bemachtigen is niet de normale, je moet via een achterdeur inbreken. Op de website staat duidelijk vermeld dat die tv's 1000 euro kosten en geen 1 cent. Dus je bent in dat geval net als in het echte leven voorbeeld gewoon een ordinaire inbreker die via de achterdeur diefstal pleegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ze een mailtje sturen met het lek, dan na 3-5 dagen een testbestelling doen voor 1 cent. Daarna nog een mailtje sturen/telefoneren, evt. aangevuld met een offerte om dit lek te dichten. 2 weken wachten en dan 100 plasma's voor 1 cent bestellen of het lek 'openbaar' maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou me er niet meer druk om maken. je hebt het aangegeven en als ze niet willen luisteren is dat hun probleem. Ik vind het al netjes van je dat je uberhaupt naar de helpdesk hebt gebeld, veel mensen zouden dat niet eens doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe ver? Je kunt doorgaan tot je een eCommerce-expert bent in dit geval.

Hoogstwaarschijnlijk zal je voor 1 cent _geen_ producten ontvangen, omdat voor uitlevering de bestelling en betaling nog eens handmatig zal worden gecontroleerd. Als dat niet klopt wordt er meestal even met de klant gebeld/gemaild om het op te lossen. In de software zit dan misschien een foutje, maar een website is meer dan software alleen. De shop als geheel (incluis de werknemers) is waarschijnlijk niet lek genoeg om te investeren in een softwarefix.

Verder zullen de producten zullen ook niet (zonder hack) aangeboden staan voor 1 cent, waardoor je juridisch geen poot hebt om op te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een keer 20 routers ter waarde van 2000 euro besteld voor 13 cent per stuk. Netjes betaald met Ideal + 25 euro verzendskosten o.i.d. Kreeg ik een correctie in de e-mail. Toen was het ineens 20.000 euro. Dit staat gewoon in hun algemene voorwaarden hoor. Bestelling netjes gecanceled. Niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo'n heel belangrijk lek, omdat dat niet bewust is ingebouwd en ook door een rechter als zijnde onredelijk zou worden bevonden als je die plasma-TV toch voor 1 cent wil houden.
Echter, 't geeft wel aan dat ze hun zaakjes niet voormekaar hebben - en dat er dus ook belangrijkere problemen kunnen zijn, zoals klantgegevens.
Dus je zou een paar brieven (die ouderwetse witte dingen, die je dan moet dubbelvouwen en in een envelop stoppen - nog zo'n ouderwets ding) kunnen sturen, gericht aan de directeur bijvoorbeeld.
Als dat niet helpt... Ff met de volkskrant bellen wellicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn allemaal oplichters.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je al aangegeven hebt dat de site lek is en ze doen er niks mee, zou ik het gewoon zo laten. Je hebt je goed wil getoont en jij komt niet in de shit door die lek.