Is het noodzakelijk om bestanden geupload over SFTP te controleren?

Ik heb een Veracrypt container van 450 GB. Ik heb de container gesplitst in containers van 50 GB tot 100 GB. Zo hoef ik niet de hele container te uploaden wat de kans op fouten tijdens het uploaden verkleint. Ik hashte het bestand om na upload te controleren of het overeenkwam.

Nu is mijn vraag, nu het allemaal kleinere containers zijn, die ik upload met 40 mbit/s met Ziggo. Heeft het nog nut om de geuploadde bestanden toch nog te blijven checken met de hashcode?

Toegevoegd na 3 minuten:
Om het geuploadde bestand te moeten checken moet ik het bestand na het uploaden dus weer terug downloaden. Mijn NAS is niet zo geavanceerd en heeft voor zover ik weet geen mogelijkheid om op een afstand de md5 hash te checken

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Zo hoef ik niet de hele container te uploaden wat de kans op fouten tijdens het uploaden verkleint." Dat is niet zo... marge in fouten blijft net zo groot.
Echter is het heel vervelend met een groot bestand dat deze na vele uren uploaden niet verder gaat wegens problemen met de verbinding...en je opnieuw moet beginnen.

Het beste antwoord

Als je niet de hash kunt controleren op de NAS dan heeft dat mechanisme om de integriteit te checken geen zin. En het opnieuw downloaden al helemaal niet, want wie of wat garandeert dat de download foutloos is verlopen, of wat zegt een mismatch in de MD5 hash van je downloaded container?? Alleen als je de folder waarin de containers zijn uploaded als SMB kan mounten extern is het toch mogelijk via een laptop de geüploade containers te checken voor MD5? SFTP is slechts een transfer protocol met een veiligheidslaag(PKIP/AES key exchange achtige methode) hieruit kun je niet afleiden dat een container bit precies is verstuurd....(zie eerdere vraag & antwoord van jou) Kortom RAR die zooi met 0% compressie met de split optie aan en mét een wachtwoord.... Als je die bestanden na het uploaden weer terug downloadt, en weer correct kunt uitpakken dán pas kun je zeggen dat het goed is verstuurd(zie de andere vraag & antwoord van jou)

Toegevoegd na 8 minuten:
Oeps, vergat nog te vermelden... Ja, het is noodzakelijk de bestanden te controleren als het verstuurd is met SFTP(zit geen integriteits-check in) Echter in de TCP/IP laag van je ethernet verbinding zit iets van een ledger die bijhoudt welke packets ACK zijn, en welke NACK waren, die NACK's worden aan het eind nogmaals verstuurd en dat is nog steeds geen garantie dat de containers bit precies zijn overgegaan....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eric1993
7 jaar geleden
@RogueTrader Ik heb besloten om mijn backups naar de cloud te uploaden. Heb bij het aanschaffen van een backup software gratis voor een jaar 1 TB opslag gekregen. De fabrikant van de software zegt dat het programma zelf controleert of alles goed is geupload. Ik hoef dus alleen maar de backup taak te starten. Dit lijkt mij erg handig dan het uploaden naar de NAS.