Veilig vuurwerk bestaat niet, al het vuurwerk kan letsel en schade toebrengen ook als het volgens de regels gebruikt wordt.

Wat er echter bedoelt wordt is dat er veel vuurwerk op de markt is dat niet volledig voldoet aan de Nederlandse regelgeving, het is in principe niet veel onveiliger dan het andere vuurwerk, meestal gaat het dan om een te korte aansteek lont waardoor de lont 0.01 seconde eerder opgebrand is dan wat is voor geschreven of dat er een milligram meer kruit of ander brandbare stof inzit dan toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

zelfs van die sterretjes die voor kleine kinderen zijn bedoeld kunnen brandwonden geven als je ze niet op de juiste manier vasthoudt

ik denk dat alle vuurwerk een potentieel risico heeft maar...

legaal in Nederland gekocht vuurwerk afsteken zoals het moet volgens de gebruiksaanwijzing (dus niet mee gooien en voldoende afstand houden bijv), met lont en bril op zou zo veilig moeten zijn als mogelijk is
12 jaar geleden
Nou er zitten toch strenge eisen op hoor waarom denk je dat er altijd die grenscontroles rond oud en nieuw zijn om illegaal vuurwerk te weren!?

Daarnaast is vuurwerk zo veilig of onveilig als de gebruiker ervan. Zo'n grapjes als knallers bij de bodem vasthouden terwijl je ze afsteekt ed is natuurlijk niet veilig. Neerleggen aansteken en weglopen natuurlijk wel. Met andere worden volg de handleiding als je alles zo veilig mogelijk wilt houden dan kan er niet zoveel mis gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kindervuurwerk! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaat dat ook al? Nooit van gehoord.