Dat kan met een online security scan. Dat is een gratis online tool waarmee je kunt controleren of je firewall, anti-virus en anti-spyware software is ingeschakeld en up-to-date is. Zo krijg je een samenvatting met een verslag van de algemene gezondheid van je computer en eventuele aanbevelingen.

Een goede gratis virusscanner in combinatie met de standaard Windows firewall biedt in het algemeen een voldoende bescherming. Voor het zoeken en verwijderen van malware of Spyware kun je MalwareBytes gebruiken.