Is dit te vertrouwen?

Via marktplaats heb ik een spiegelreflex camera aangeboden. Nu heb ik een mail van iemand gekregen, maar ik weet niet of het verstandig is om me bankrekeningnummer te geven.

Copie mail:
Thanks for the message,i will like to inform you that am willing to buy this item and i have confirm the shipping cost to africa in Nigeria is 57.10euro ,and i have agreed with the price you want to sell it and i will want you to calculate the total of the item and send me your full bank or paypal details to proceed with the payment immediately.

En wat als ik het doe en de camera komt om de een of andere manier niet (goed) aan. Het is toch even iets anders als kopen en verkopen in Nederland.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat zijn de risico's als ik het wel zou doen?

Toegevoegd na 34 minuten:
Bedankt voor alle goede antwoorden, +1.
Ik ben inmiddels overtuigd dat ik dit niet en nooit zal doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit is een bekende Marktplaats oplichterstruc. Je moet hier zeker de beheerders van Marktplaats op de hoogte van stellen.

Wat er gebeurt is dat ze de betaling op de en of andere manier terugtrekken.

In bijgaande link meer tips en probleemgevallen.

Toegevoegd na 5 minuten:
1: Koper wil teveel geld betalen
Oplichters (bijv. uit het buitenland) zijn bijvoorbeeld uit op je artikel en op je geld. Zogenaamd ''per ongeluk'' maken ze teveel geld over, waarbij ze je achteraf vragen het verschil terug te storten. Het bedrag dat zij op jouw rekening storten, is gestort met een ongedekte cheque. De bank haalt het volledige bedrag na circa twee weken weer van jouw bank. Je bent je artikel en je geld kwijt.

Een voorbeeld:
Je biedt een auto aan voor 6.000 euro. Een oplichter stort zogenaamd per ongeluk 10.000 euro op je bankrekening. Je levert vervolgens de auto en stort de teveel betaalde 4.000 euro terug op zijn rekening. Het volledige bedrag wordt door de bank na twee weken van je rekening gehaald. Uiteindelijk ben je de auto kwijt en het door jou teruggestorte bedrag.

2: Te hoog bod
De laatste trend is dat er door oplichters op advertenties hoger dan de vraagprijs wordt geboden. Oplichters hopen hiermee de adverteerder over te halen het artikel aan hun te verkopen. Vervolgens proberen ze je op te lichten volgens de methode die is beschreven in Tip 1.

3: Niet betalen
De oplichter maakt geld over via een ongedekte cheque. Zodra je het artikel hebt opgestuurd, wordt het bedrag teruggestort en ben jij je artikel en geld kwijt.

4:Voorbeeld email van oplichter
Engelstalige reactie ontvangen die te mooi om waar te zijn lijkt? Bekijk een voorbeeld van een e-mail van een oplichter en zorg dat je op je hoede bent:

http://www.tweedehands.nl/doc/oplichters.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (25)

nooit doen zeker nigeria niet :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
ook al verkoop je ... nooit doen stelletje oplichters
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meteen melden aan de marktplaats beheerders want dit is al maanden bekend als oplichterij...Denk dat je dat zelf ook wel een beetje al wist..
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, die gaan Nigeria dan voor de laatste maal waarschuwen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zorgen echt wel dat het geld toch weer terug wordt geboekt of voor andere smoezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik.. je geeft toch geen bankrekeningnummer aan totaal onbekende mensen..al helemaal niet in het buitenland..De praktijken die ze met jouw nummer kunnen uithalen..daar wil je echt niet mee te maken krijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je heb helemaal gelijk congoleo, je kan gerust vanuit gaan dat het oplichters zijn, geen bankrekeningnummer verstrekken en ook niets met Paypal met Nigeria.
AWM
14 jaar geleden
@Congoleo: Dat is het probleem niet. Niemand kan wat uithalen met je banknummer. Nee, ze gaan allemaal ingewikkelde trucs uithalen om je te verleiden het ding op te sturen zonder dat je het geld gekregen hebt. Daar zijn ze geweldig goed in. Zoiets "I really appreciate your response to me.I will pay you 700,00 EUR and i have verified from TNT/T PG post to be 150,00 EUR for the shipping cost through Registered Airmail post to my friend address who schooling in Nigeria.I'm buying this item for my friend as a gift for him.I'm presently in United States on an official assignment so i will like to have your paypal account as to made the payment of €850ccount.i want you to ship the item to my friend address in Nigeria. Snap je het nog?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pfff... wat een zooitje ongeregeld bij die Nigerianen zeg!
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maanden? Jaren!
De kans dat dit item niet aan komt is *zeer* groot. In veel afrikaanse landen is het helaas nog zo dat veel van de post blijft hangen bij douane, postkantoor of vliegveld.

verzenden zowieso pas na ontvangst betaling. Ik kan me niet voorstellen dat iemand in Nigeria niet een goedkopere manier heeft om een camera te kopen..

Ik persoonlijk zou er niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra het woord Nigeria ergens staat heel hard wegrennen.
AWM
14 jaar geleden
Nigeria!!! Niet doen!!! Heb ooit hetzelfde mailtje gehad met een camera maar heb het gelijk weggegooid. Heb daar geen vertrouwen in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel wijs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lotto vertelde me laatst dat ik miljonair was maar ik vertrouwde dit echt niet. Heb het lot meteen weg gegooid. -1
Ik zou hier niet verder mee gaan. Lijkt me heel onlogisch allemaal, en alleen al Nigeria. Daar zijn we voor gewaarschuwd. Mijn advies: Niet doen.

Toegevoegd na 15 minuten:
De kans is groot dat jouw rekening geplunderd wordt, zelfs als hij eerst betaalt, dus trap er niet in. En ook niet met Paypal in zee gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gevoel al niet goed is zeg ik niet doen. Vind het sowieso al vreemd dat het Engels is..
Laat hem het geldbedrag opsturen als je het niet vertrouwd.
Of wat ook kan -en misschien nog beter- is dat je hem op 'n speciale wijze opstuurt (weet ff niet hoe het heet).
Maar dan moet hij aan de postbode betalen wanneer hij tekent voor ontvangst. Kost alleen iets extra's. Maarja verzendkosten zijn voor de ontvanger toch? En hij weet ook zeker dat 't aankomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onder rembours verzenden heet dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okay thx!!
Bekende truc van oplichters, via paypal kun je opgelicht worden, maar je kunt je geld ook van oplichters terug krijgen. Het beschermd zowel de kopers als de verkopers waardoor het systeem dus niet waterdicht is.

Hetzelfde geldt ook voor Western Union, daar kun je zonder een paspoort o.i.d. geld van een rekening afhalen.

NIET DOEN DUS, verkoop het aan iemand die je in persoon kunt zien, hetzelfde geldt ook voor het kopen van grote uitgaven via het internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meest waarschijnlijk is dat je wordt opgelicht.

De truc gaat meestal zo:

Jij noemt je prijs (prijs camera inclusief verzendkosten). Zij maken dat bedrag over naar jouw rekening. Jij ziet dat het geld is aangekomen en verstuurt de camera.

Pas een tijd later blijkt dat het geld is betaald met een ongedekte cheque. Bij een betaling met cheque gaat de bank namelijk uit van de betrouwbaarheid van de betaler, en maakt het geld vast over naar de rekening van de ontvanger. Daarna doet de bank pas de controle of het wel in orde is.

Die controle kan een paar weken duren.

Als na een paar weken blijkt dat de cheque niet gedekt is, zal de bank het geld van jouw rekening terughalen. Jij bent dan zowel je geld als je camera kwijt.

Conclusie: niet op ingaan!
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik gebruik bij marktplaats of een andere verkoopsite die geen paypal gebruikt (wat wel veilig is) een paar regels Zorg dat je fysiek contact hebt als je je product koopt en dus in je hand hebt gehad en anders onder rembours als je niet langs wilt komen of achteraf betalen (maar dat is voor de verkoper weer risicovol) en voor de verkopers zorg ook dat de klant bij je komt en het liefst kontant betaald verder als ze mailen in engels of een andere vreemde taal reageer ik er meestal niet eens op als het van marktplaats komt wat dit zijn altijd oplichters het verhaal klopt van geen kant en ze gebruiken vage termen zoals Westen Union Bank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NIgeria ?? Geen zaken mee doen, geen betaalgegevens geven (en al helemaal geen paypal ; zijn ze nou helemaal belatafeld) , en melden bij Marktplaats (al kunnen die er vermoedelijk weinig mee).
Gewoon verder lekker negeren en wachten op een nederlandse koper. Daar is Marktplaats tenslotte voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de marktplaats stikt het van nigeriaanse oplichters (ook oost-europese) dat is algemeen bekend,is zelfs enkele keren geweest op tv.als je iets verkoopt op de marktplaats zorg ervoor dat je telefonisch contact krijgt met de koper,je spreekt met hem af dat je hem persoonlijk ontmoet en dat je de betaling cash wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen die wat te koop aanbied,op electra of foto gebied die krijgt zo,n mailtje,je bent echt niet de enigste,tevens krijg je tegenwoordig van marktplaats ook een waarschuwingsmail dat dit kan gebeuren,maar ondanks dat blijven die nigerianen het proberen,en een normaal mens trapt er niet in,maar er zullen onbedoeld wel mensen intrappen,en dan ben je je geld kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dit is geen vertrouwen, maar domheid... Oplichters idd...

En goed dat je het stopt en naar Marktplaats teruggaat met een melding...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou het nooit vertrouwen.
Ik zou gewoon antwoorden dat je het product niet wil verzenden en dat je het alleen verkoopt aan iemand die het op komt halen.
Hoor je nooit meer iets van terug.

En inderaad: Nigeria staat er om bekend een groot aantal internet oplichters te hebben.
Oh ja, ik moest nog contact opnemen met een advocaat daar, ik schijn een bedragje geërfd te hebben, waar ik aanspraak op kan maken als ik een storting doe om alle administratieve kosten te dekken... Ik denk dat ik dat eerst maar even ga doen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, niet doen!

Ik had een telefoon aangeboden op marktplaats en toen was er ook iemand die deze telefoon naar Africa wilde sturen. Diegene vroeg ook naar Paypall details etc...

Ik heb die niet gegeven, maar wel gevraagd naar welk adres ik het kon sturen etc.

Nooit meer iets van gehoord.
Oplichterij dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik jou was, zou ik wachten op een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een hele grote zwendel. En is op het nieuws geweest.

Als je iets koopt via marktplaats.

Is het eerste wat ik doe als ik geld moet overmaken. Om het adres te vragen, dan ga ik kijken of het adres voorkomt in het telefoonboek. Zodat ik in ieder geval adres gegevens heb en een vast telefoonnummer en geen 06 nummer. Zodat je zelf alle gegevens hebt gecheckt. Ook kan je op marktplaats kijken hoelang deze al zaken doet, En je kan ook nog een keer zoeken op google op naam of deze betrouwbaar is. Soms kan je een naam tegenkomen en dat mensen negatieve of positieve reacties hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zal het in ieder geval nooit doen. het gewoon een andere versie van phising
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je weet nooit ik zou het nooit doen maar als jij de persoon wat beter kent en meer weet over hem of haar zoek het uit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"),
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik ben inmiddels overtuigd dat ik dit niet en nooit zal doen."

Koop en verkoop spullen alleen in het eigen land, dan kan de politie er tenminste nog iets aan doen. Verstuur dingen die je verkoopt op een internet site niet via de post, en laat de klant contant betalen. Alleen dan ben je zeker van een veilige betaling.

Marktplaats is nou eigenlijk niet bepaald een site voor Nigeriaansen (of hoe zeg je dat). :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hi ik weet niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neeeeee niet doen!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval zou ik er niet in gaan, niet doen. In alle andere gevallen kun je heel voordelig je verzending laten verzekeren bij een verzending via TNT of DHL.