Wifi buren, buurman ziet gebruikersaccount kan hij inbreken?

Ik gebruik tijdelijk de WiFi met wachtwoord van mijn buren, de buurman zag zojuist mijn 2 gebruikers accounts van mijn Windows 7 PC, nu gebruik ik deze laptop zakelijk dus is het gevaarlijk dat hij bij mijn bestanden kan komen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Als je op een netwerk zit dan kan je via je netwerk verkenner alle computer zien die ook op dat netwerk zitten.
Wanneer je de eerste keer op een nieuw draadloos netwerk aanmeld zal windows vragen of dit een thuisnetwerk, kantoor netwerk of publiek netwerk is. Als je kiest voor thuis of kantoor dan worden bepaalde mappen zichtbaar voor anderen, kies je voor publiek / openbaar dan worden deze mappen niet zichtbaar.

Het beste kun je een firewall op je laptop zetten of in ieder geval het delen van openbare mappen uitzetten: Zie volgende link

http://www.pcmweb.nl/tips-en-trucs/windows-7-openbare-mappen-uitschakelen.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat kan zeker. Standaard staan alle stations in windows namelijk verborgen gedeeld. Dus zelfs al verberg je je gedeelde mappen van je accounts, dan nog moet je buurman maar zo slim zijn om C$ ipv C: in te typen en hij zit op je rootdrive. ( : vervangen door $ is namelijk 'windowstaal' voor een verborgen netwerklocatie).

Hoe dan ook moet je je bij een wifi-netwerk altijd zorgen maken. Al je data verloopt versleuteld of onversleuteld door de lucht en kan opgevangen worden door iedereen die in de buurt is. Als men dan ook nog zoals je buurman dezelfde netwerksleutel heeft maakt het al weinig uit dat het netwerkverkeer versleuteld wordt.

Kortom: hou het veilig voor jezelf en zorg voor een eigen wifi-netwerk. Dat betekent of een draadloze router/eigen router met draadloos accespoint of tetheren.