Kan ik mijn email in Lotus Notes afschermen/ beveiligen?

Op mijn werk gebruiken we Lotus Notes 8.5
Nu kwam ik er onlangs achter dat ik in de mail van mijn collega's kan kijken, hetgeen ook betekent dat dit andersom kan: collega's kunnen in mijn mail kijken.
Wij kijken regelmatig even in de agenda van collega's om te zien waar ze uithangen of om iets te plannen. Niets mis mee. Als je in de agenda zit kan je switchen naar de mail van die persoon.
Ik vraag me af of er een manier is dat je je email kan beschermen tegen pottenkijkers?
Wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Dit kun je het beste even overleggen met je direct leidinggevende of met de systeembeheerder. Het kan zijn dat je niet bevoegd bent om zelf wijzigingen aan te brengen in het systeem.
Het is overigens niet erg netjes van je werkgever om je hierover niet te waarschuwen, doordat je dit niet tijdig wist kan je privacy in het geding zijn gekomen.
Daarentegen kan een werkgever wel verplicht stellen dat je mail en agenda deels openbaar is, soms is dat bedrijfstechnisch noodzakelijk.
Denk er voortaan aan om geen persoonlijke e-mails vanaf je werk-mailadres te versturen, dat is doorgaans een slechte gewoonte, gebruik voor privé mails liever een webmail-account.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste: geen zorgen, ik mail nooit privé via mijn werkmail. Niemand privé heeft mijn werkmailadres, voor het geval er ook maar iemand is die zich per ongeluk in mijn emailadres vergist. Bij het aanvangen van deze baan heb ik mijn systeembeheerder uitvoerig gevraagd over wat er op het intranet van mij wel en niet zichtbaar is voor anderen. Daarbij werd aangegeven dat mijn werkmail niet voor anderen van het werk zichtbaar is, behalve voor de systeembeheerder (maar die kan alles zien). Een dergelijk antwoord leek me vrij duidelijk totdat ik het tegendeel tegenkwam. Natuurlijk kan ik bij mijn systeembeheerder aankloppen of hij dit voor mij in orde wil maken, echter ik had gehoopt op tips van enkele computerdeskundigen onder ons! Bedankt voor je antwoord.
Je kunt voor extra beveiliging hierogliefen als afleiding gebruiken, zodat niemand meer met je wachtwoord mee kan kijken!