Is op internet zitten of werken op je computer wel privé bestemd?

Ik had een vraag die ik zelf eigenlijk niet kan beantwoorden. En op Google kan ik het ook niet zo gauw vinden, maar misschien typ ik wel het verkeerde in.
Mijn vraag is zoals je kan zien of als ik iets op mijn computer doe of dat dat dan wel privé is?
Ik bedoel wie kan bijv. allemaal lezen wat voor een berichten ik naar vrienden stuur of naar wat voor site's ik ga?
Kan de politie dit doen ? kan een hacker dit doen?
Wie kan hier mij wat meer informatie over geven?

Groet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ik ga er vanuit dat niemand het doet. Het kan wel, inderdaad wat jij zij. Een hacker kan het zien, als die inbreekt op je computer en de politie ook. De politie zal het alleen niet zomaar doen en een hacker zal er ook niet op uit zijn om te weten wat jij op internet zoekt of naar mensen mailt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een hacker toegang heeft tot jouw computer (bijvoorbeeld omdat jee trojan horse virus op je computer hebt). Dan kan de hacker in theorie alles zien wat jij doet.

Als je internet op een open netwerk of bijv een school/bedrijfs netwerk. Dan kan iedereen die het netwerk verkeer afluistert in theorie zien welke sites je bezoekt. Als je sites bezoekt die niet zijn beveiligd met SSL (dit zijn sites waar http:// voor staat en niet https://) dan kunnen ze ook zien wat jij naar die sites stuurt en wat je binnen krijgt.

Dus in het kort: In theorie kan iedereen zien wat jij op je computer doet. Door de juiste maatregels te treffen zoals een goede virusscanner, een goed beveiligd (prive) netwerk en websites die de verbinding versleutelen wordt het al vele malen moeilijker voor hackers/politie enz. om mee te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is mogelijk. Het enige wat je zelf kunt doen is jezelf beschermen. Met virusscanners, Anti-Spyware, Anti-Malware & Firewalls kun je jezelf beschermen tegen Hackers. Als je niets 'illegaals' doet, dan gaat de politie je niet zomaar controleren. Het belangrijkste van allemaal is Blijven updaten. Je moet altijd updated blijven met je OS en Scanners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig heuse spionnen die uw pc binnengesmokkeld worden en gegevens verzamelen over uw surfgewoonten. Die gegevens worden dan naar bedrijven doorgestuurd die aangepaste advertenties laten verschijnen in uw browser. Meestal krijgt u zulke "spyware" te slikken bij de installatie van gratis software.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op internet bestaat zoiets als "privé" niet

moet iets echt veilig dan loskoppelen van internet
of internet benaderen met een autonome pc en dan bv
beheer op afstand (lokaal)