Is WPA nog wel veilig genoeg?

Standaard kreeg ik bij mijn router WPA-PSK (TKIP). Dit heb ik veranderd naar WPA2-PSK (AES). Echter ondersteund een deel van mijn apparaten dit niet (met de nieuwste updates), dus heb ik besloten terug te gaan naar WPA-PSK. Maar toen ik keek naar de netwerken uit de buurt, bleken die inmiddels allemaal (was enkele jaren terug niet zo) ook WPA2-PSK te hebben. Mijn vraag is dus: is WPA-PSK nog wel verantwoord om te gebruiken, of moet ik de apparaten weg doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

WPA is nog redelijk veilig, voldoende als u geen belangrijke prive informatie op de computer heeft. Maar hij is momenteel wel redelijk kraakbaar.

WPA2 is nu populair omdat een goede machine er een extreem lange tijd over doet de key te cracken(dit kan in de maanden/jaren lopen).
Het is dus wel aan te raden over te stappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In theorie is WPA2 veiliger, in praktijk maakt het vaak geen fluit uit. Als iemand voldoende kennis en middelen heeft om WEP of WPA te hacken, kan deze ook WPA2 hacken. De enige kuilen in de weg die men tegen kan komen is dat WPA2 een stuk langer duurt dan eerder genoemde twee én als de eigeneaar van de router verstandig is heeft hij WPS (WiFi Protected Setup) uitgeschakeld. Dan nog is het mogelijk om WPA2 the hacken.
Ik zou me er niet zo druk om maken, degenen die doelbewust moedwillig op je netwerk willen komen, komen er toch wel op. Verder ben je met WPA goed genoeg beveiligd tegen 'freeriders'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wpa is nog steeds voldoende.
Elke beveiliging is immers beter dan geen.
Uw router heeft draadloos een zeer beperkte reikwijdte.
Om een dergelijk netwerk te kraken moet degene die dit wil doen binnen dit bereik zijn en dat ook nog voor de periode dat hij nodig heeft om deze te kraken, en dat duurt te lang om niet op te vallen ( tenzij het de directe buren of i.d. zijn ).
Een goede bescherming is om op gezette tijden het wachtwoordt te wijzigen en de tijden dat u offline bent ook de router uit te schakelen.

De zwakste schakel wat een netwerk kwetsbaar maakt is laksheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een wachtwoord van slechts een paar karakters helpt ook niet echt. Een WPA2 wachtwoord kan 63 zo'n karakters bevatten, maak daar gebruik van.