Wat heeft utorrent met IANA te maken?

De firewall vraagt of ik mijn utorrent toegang moet verlenen naar een adres van IANA (127.5x.xxx.xx), protocol UDP, van poort 31984 naar 1001. Ik ken de IANA, maar waarom moet utorrent in vredesnaam verbinding naar buiten naar IANA maken? Ik download niks van die gasten. ('T gaat hier trouwens ook om een up-verbinding die getracht wordt.)
Poort 1001 en 31984 zijn trouwens beiden unassigned:
http://www.iana.org/assignments/port-numbers

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

In elk geval kan het geen kwaad, want alle IP-nummers die beginnen met 127 ben jezelf.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm... Ik dacht dat alleen 127.0.0.1 jezelf was?
AWM
14 jaar geleden
"However, one special range of addresses is set aside for loopback functionality. This is the range 127.0.0.0 to 127.255.255.255. IP datagrams sent by a host to a 127.x.x.x loopback address are not passed down to the data link layer for transmission. Instead, they “loop back” to the source device at the IP level. In essence, this represents a “short-circuiting” of the normal protocol stack; data is sent by a device's layer three IP implementation and then immediately received by it. " Bron:http://www.tcpipguide.com/free/t_IPReservedPrivateandLoopbackAddresses.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en omdat 127.x niet publiek is is deze range van IP-adressen als het ware nog assigned to IANA, althans dat staat vaak in firewalls en zo ingesteld, waardoor je dit ietwat merkwaardige verzoek kreeg. In werkelijkheid zal het hier dus het opzetten van de verbinding zijn die je gewoon nodig hebt om van microtorrent gebruik te kunnen maken. Het gaat tenslotte om een verbinding waarbij je zowel up- als downloadt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap ik niet, want m'n torrenttjes lopen gewoon door (ik heb geen toestemming gegeven). Er komen trouwens meerdere aanvragen - andere poorten, andere 127.x.x.x adressen. Ik snap 't niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan wel wat merkwaardiger dan ik aanvankelijk dacht inderdaad. Het gekke is, ik gebruik het programma zelf ook, maar ik kan me deze verzoeken van mijn firewallsoftware zelf niet herinneren. Heb je misschien toch een enigszins mislukte E.T. phone home suite geïnstalleerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die suite ken ik niet...