Als je je internetgeschiedenis wist, kan je deze hoe dan ook nog vinden?

Als ik bijv naar www.google.nl ga (voorbeeld) en dan mijn geschiedenis wis, en de pagina sluit, kan ik mijn geschiedenis hoe dan ook achterhalen? (kan de internetprovider/ik dit doen)

Dus kan je internet geschiedenis hoe dan ook achterhaald worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.1K

Antwoorden (4)

Volgens mij is de geschiedenis dan definitief gewist. Als je het wil wissen, dan komt er ook eerst een waarschuwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik, maar komt het daarna nog in een soort van prullenbak ofzo, word het ergens opgeslagen? Of is het voor altijd weg, niet te achterhalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, echt niet. Ook als je foto's verwijderd van je geheugenkaart van je fototoestel, dan is het ook voor goed weg.
Je kan eventueel met ccleaner het echt goed wissen je internet geheugen weet bijna zeker dat het dan echt weg is en nergens meer op te zoeken is en je pc loopt er ook weer beter door hij ruimt andere overbodige dingen ook op en op fouten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb CCleaner gebruikt, en het is verwijderd.
Valt het nu hoe dan ook (vanaf de internetprovider, de router of wat dan ook) te achterhalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet wel zeker dat het nu gewist is ook voor de provider dus dat zit wel goed zo
Ik heb een iets andere mening dan de meeste hier,

Als je bestanden verwijderd, dmv prullenbak of geschiedenis wissen wordt het in principe nooit helemaal verwijderd. De computer "weet" alleen niet meer waar het gebleven is. Het is ergens op de schijf weggelegd als een leeg bestand zonder een bestandsnaam of verwijzing.

Een computerexpert kan dit in sommige gevallen achterhalen. Voor een leek zoals jij en ik is na het normaal wissen dit echt niet terug te vinden.

Zoals iemand al noemde, een programmaatje zoals CCleaner, overschrijft die 'weggelegde" bestanden met 1000-den andere lege data. Zodat het zoeken naar die bestanden helemaal niet meer te doen is.

1 keer in de zoveel tijd de harde schijf defragmenteren.
(Windows> start>onderhoud)
Dan wordt de lege data opnieuw gevuld.

Dus met CCleaner en zo nu en dan defragmenteren zit je erg safe qua historie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is defragmenteren precies, wat gebeurt er met je PC? word alleen je geschiedenis gewist ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Defragmenteren is het volgende: Als jij bestanden opslaat op je hard schijf, wordt het her en der op die schijf gezet. Overal staan "fragmenten" van bestanden. Als je defragmenteerd, dan worden alle bestanden die verspreid over de schijf liggen netjes bij elkaar gezet.
Voordeel is dat de PC er sneller door wordt, want als je zoekt naar het bestand, hoeft jouw PC niet de hele schijf af te zoeken, het ligt allemaal netjes bij elkaar. Zie het als een boekenkast. Heb jij jouw boeken door het hele huis liggen, dan duurt het langer voordat je het boek hebt gevonden die je wilt lezen. Heb je al jouw boeken netjes in een boekenkast, dan heb je hem direct gevonden. Hou er wel rekening mee dat als je jouw PC nog nooit hebt gedefragmenteerd, dit de eerste keer heeeel erg lang kan duren.
Misschien een idee om bv voor het slapen gaan de PC te defragmenteren, dan is hij de volgende dag klaar. Nog een tip: Zorg dat je alle programma's hebt afgesloten.
Ik bedoel, MSN, Explorer, mail etc etc
Allemaal afsluiten en schakel de screensaver uit.
Soms wil het dat defragmenteren stopt als de screensaver aangaat. succes ermee
Dat hangt oa af van wat je met geschiedenis precies bedoeld en ook welke browser je gebruikt.
Meestal wordt bedoeld met geschiedenis de recent bezochte website-adressen, maar op je PC opgeslagen tijdelijke Internetbestanden (zgn cache) is ook een vorm van geschiedenis (en die is vaak veel interessanter).
De meeste browsers kunnen ook automatisch je sporen wissen na afsluiten (is een instelling), maar zolang de fysieke plek waar de gegevens staan (op de harde-schijf) niet definitief wordt overgeschreven, kan een expert het altijd nog terughalen, bijv. bij Justitieel onderzoek.

En... de websites die je hebt bezocht beschikken ook over logfiles op hun webserver, en daar is dan ook weer e.e.a. omtrent je surfgedrag aldaar uit op te maken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voorbeeld "private" browser-instelling:
http://support.mozilla.com/en-US/kb/Private%20Browsing?s=private+browsing&as=s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dee ook altijd 'cachegeheugen wissen' ofzo.
Maar STEL JE VOOR *VOORBEELD* iemand gaat met google chrome rare websites bezoeken, die wist zn cache, en geschiedenis en niet die troep op harde schijf, kan dit dan teruggehaald worden? En als hij wel dat met harde schijf die dingen weghaalt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, door een expert kan dat teruggehaald worden, tenzij aanvullende maatregelen zijn getroffen, zoals hier door anderen beschreven (CC-cleaner, defragmentatie etc.) en het niet te lang is geleden (Anders zijn bestanden ook alweer overschreven met iets anders).