Op zich kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
- of ze vertrouwt jou niet met wat jij doet voor jezelf
- of ze wil gewoon niet dat de kans bestaat dat er wat mis gaat met haar spullen
Voor mezelf: ik vertrouw best een heleboel mensen met van alles, maar echt NIEMAND krijgt mijn wachtwoorden. Mijn computers worden alléén maar gebruikt als ik er zelf dicht bij in de buurt ben. Dus wat dat betreft snap ik je moeder wel. Want wat als er, hoe per ongeluk ook, wat stukgaat of kwijtraakt of binnenkomt of whatever terwijl jij in je eentje bent? Zij heeft dan geen controle meer over datgene waar ze wel verantwoording over moet afleggen.
Als ik nu inwonende kinderen zou hebben dan zou ik zeker willen dat ze zelf kunnen computeren maar dan wel zodanig dat ik er controle over houd, zolang het mijn spullen zijn en zolang die kinderen niet zelf kunnen inschatten wat gevaarlijk is, vooral voor hunzelf, en dat is een HOOP! Dus sorry, daar gaat een slot op als ik er niet ben. Uit bescherming van mijn spullen maar vooral uit bescherming voor mijn kinderen!
Ik bedoel dit niet zeikerig, maar echt, als dit ook voor jouw moeder geldt dan wil ik je vragen daar enig begrip voor op te brengen want dan vindt zij het ook niet leuk om jou af te kappen.
Het kan zijn dat jouw moeder jou best gedeeltelijk toegang wil geven maar niet weet hoe en dan het zekere voor het onzekere neemt. Als jouw moeder ook best een tussenweg wil hebben dan is het op vele manieren mogelijk. Wellicht kunnen jullie dat dan even in overleg vragen aan iemand in de buurt die er verstand van heeft.
Het kan ook zijn dat jouw moeder gewoon een vervelend zeikerig mens is dat alleen maar uit is om jou te pesten. MAAR: zo'n moeder heb ik persoonlijk nog nooit van dichtbij gezien... :)