Hoe kan het dat sommige personen altijd last van virussen hebben en anderen niet (of nooit)?

Ik ben al vanaf 1982 actief met computers en ook met internet was ik er al heel vroeg bij. Overal om me heen zie en lees ik van alles over mensen die problemen hebben met virussen (pc, notebook, tablet, smartphone, etc...).
Waar kan dat aan liggen, heeft dat echt met de beveiliging of de manier van gebruik te maken?
In ruim 32 jaar tijd heb ik nog nooit te maken gehad met een virus, weet niet eens hoe het eruit ziet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Gezond verstand
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al: wie geen rare sites (Russische porno) bezoekt en zowel z'n updates als z'n virusbescherming in orde heeft, zal niet zo snel een virus oplopen.
Met andere woorden: zie Ritsuka :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is Russische porno riskanter dan Amerikaanse of Europese porno? Waarom?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gesp: Ik ken voldoende personen die hun gezonde verstand gebruiken en niet naar gekke sites gaan, maar die hebben regelmatig te maken met virussen en dergelijke problemen.
Daarnaast wil ik ook nog wel eens wat downloaden van torrentz e.d.
ronron1212
10 jaar geleden
Je was er erg vroeg bij de pc was toe nog maar net echt beschikbaar voor de consumenten markt en erg duur. Interdnet heeft pas zins de 1995 een echte goede ingang gekregen. daarna zijn de software programma's gekomen die door gekken werken ontwikkeld om is te pesten virussen. je ziet ze niet sommige hoe je ook niet eens last van te hebben maar ze doe wel van alles. heb je je pc wel eens gescand misschien zit je wel vol met die troep. Virussen komen hoofdzakelijk via internet tot je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was er ook heel erg vroeg bij. Heb altijd originele software gehad/gekocht en natuurlijk een virusscanner die minimaal 2 x per week alles scant.
capthavoc
10 jaar geleden
Ik ben ook al sinds the 80s bezig, het eerste virus dat ik had was inderdaad een boot virus .
daarna is het me nog wel eens overkomen maar scanner visten het er wel uit.
de laatste keer dat ik een virus had kan ik me niet eens meer herinneren.
later werden virussen wat stiekumer en lastiger kan ik het niet 100% zeker verwijderen, dan ben ik sneller geneigd naar een herinstallatie omdat dat je uiteindelijk uren scan werk scheelt.
kan iemand het zich nog herinneren hoelang een diepe scan duurde op een oude pentium met 80 gig???
en leverde dat altijd op wat je er van verwachtte
Wat me opvalt is dat mensen gewoon slecht lezen geen idee hebben
waar zaken op de website geplaatst zijn ed
en daar maken die lui gewoon misbruik van
en welke link de juiste is als je soms pagina ziet waar je weer eens wat wilt downloaden dan flitsen er allerlei links die suggeren dat dat de download link is
mensen klikken maar wat zonder naar de opbouw van een pagina te kijken.
Ook roept men maar wat te vaak VIRUS als er iets loos is
terwijl het vaak gewoon iets anders is
en malware etc heeft meer marktaandeel op dit moment lijkt mij.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik heb zelf 1 keer het happy99 virus op de pc gezet, omdat mijn moeder een bijlage in de mail opende.
Verder echt niks, soms eens een tracking cookie of zo.
Gewoon opletten waar je op klikt inderdaad.

Het beste antwoord

Sommige mensen zijn nieuwsgierig, en openen mails + bijlagen die ze van onbekenden krijgen. Of bezoeken de uithoeken van internet waar de kans op rommel groter is. Ze voelen zich doorgaans "bekend met internet", maar veilig is het niet.

Sommige mensen zijn juist erg voorzichtig van aard, en openen dergelijke mails niet, en komen alleen op sites die ze vertrouwen. Ze voelen zich doorgaans niet zo "vertrouwd met internet" maar veilig is het wel.

Sommige mensen zijn het slachtoffer van lekke hardware, en worden op die manier geïnfecteerd. Dit kan beide categorieën overkomen, maar ik vermoed dat het grootste verschil toch zit tussen de bovenstaande 2 gebruikersgroepen. Dat is tenminste wat ik in mijn eigen omgeving zie...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heeft vooral te maken met het internetgebruik. Vooral populaire sites zijn natuurlijk leuk om te infecteren. Als je die niet oproept is de kans op een virus buitengewoon klein.
Ik heb geen firewall aanstaan en geen virusscanners lopen, maar Ik heb in de tijd dat ik internet gebruik, ca 15 jaar, pas één keer een virus gehad via een mail van een neefje.