Hoe kan ik wekelijks veel bestanden controlen op fouten?

Ik heb 1 harde schijf waar ik mijn grote projecten op bewaar. Daarnaast heb ik 4 harde schijven waar dagelijks een mirror van de eerste schijf naartoe geschreven wordt. Het gaat om 84 mappen met allerlei bestanden en ook nog mappen in die mappen. Het gaat hier dus om veel mappen en bestanden die ik niet handmatig kan controleren d.m.v. checksums, bovendien worden veel mappen dagelijks gewijzigd en gaat om totaal van 800 GB aan data.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik wekelijks alle bestanden kan verifiëren, ook de bestanden die tussentijds zijn gewijzigd?

3 jaar geleden
in: Software
1.6K

Antwoorden (1)

Gebruik een goed backup programma zoals Retrospect, en laat dit programma met enige regelmaat die 800GB scannen, het programma houdt wijzigen bij door interne checksum, dat haalt het lastige handwerk uit handen, en zodra Restrospect merkt dat er bestanden zijn gewijzigd dan worden die "incremental" bijgewerkt, dus er ontstaat iets van revisies waarbij je meerdere versies van één bestand krijgt zodat je tussen de versies kunt kiezen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een montage project waar veel uren aan monteren is gaan zitten, deze wordt elk uur/kwartier/5 minuten ge-backupped, als de editor nu een fout maakt maar deze pas aan het eind van de dag opmerkt dan zou hij in theorie terug kunnen grijpen naar de versie die nog wel werkte.