Hoe kun je in Excel(mac 2008,ENG)cellen kleuren als daar een formule in staat?

Voor het opzetten van een administratie wil ik graag dat wanneer er in een Cel een formule staat, deze donkerder kleurt. Wanneer er geen formule in staat, maar gewoon een door mij ingegeven waarde, moet deze wit zijn.

Bijvoorbeeld maandelijkse telefoonkosten, die geef ik in bij JANUARI, en rekent vanzelf door tot eindeloos, dus ik weet altijd wat ik kwijt ben aan telefoonkosten (gewoontedier dat ik ben).
JAN FEB MRT APR MEI
25 =a2 =b2 =c2 =d2

De cellen b2..e2 moeten nu grijs zijn.

Nu verandert mijn telefoongedrag in mrt naar 30 euro. Als dat zo door gaat wil ik weten waar ik aan toe ben met hetzelfde gedrag. Dus bij C2 vul ik in 30, en moet de cel nu WIT worden, om zo aan te geven dat dit een ingegeven waarde is en géén berekende waarde.

Hierdoor kan ik aangeven wanneer ik wijzigingen heb gemaakt, en waar er berekende waardes staan.

Is dit mogelijk? Kan bij Cell-Formats niets vinden over IF cell contains a formula of zo.

Zou erg blij zijn met iedere hulp

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.2K

Antwoorden (1)

Hallo,
hetgeen jij wilt doen is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om het zelfstandig in te vullen, ik heb een afbeelding bijgevoegd die het principe een beetje illustreert, gaat in dit geval om te kijken of iedereen heeft betaalt aan de gemeenschappelijke rekening voor vakanties e.d. (namen e.d. even doorgekrast voor privé behoud)

Wat ik hier heb gedaan is bepaalde waardes (0 en 1) een kleur gegeven om een duidelijk overzicht te krijgen wie er wel en niet betaald heeft die maand.
Dit hoef jij niet, dus deze waardes zijn jouw WITTE waardes, in jouw voorbeeld a2 en c2.

Het totaaloverzicht heb ik een kleurtje gegeven, gezien dit verschillende waardes zijn hebben ze verschillende kleuren. Je kunt het echter ook instellen dat je slechts voor 1 of 2 waarden een kleur krijgt (oftewel jouw cellen b2,d2,e2,etc.)
Je kunt dit doen door bepaalde waarden in te stellen bij :(mits je excel 2010 hebt, anders weet ik niet exact waar het staat)
Start>Voorwaardelijke opmaak>nieuwe regel en dan in te stellen voor welke waarde jij dit wilt doen.

Het probleem dat jij hebt is dat je waarde van bijvoorbeeld a2 en b2 gelijk zijn. Je zult dus handmatig het cel bereik van deze opmaak moeten selecteren.

En andere , waarschijnlijk betere, oplossing is een derde rij invoegen zodat je dit voorbeeld krijgt (zie tweede afbeelding)
Het voordeel hiervan is dat je gewoon de hele rij kunt selecteren en afhankelijk van de waarden dan een soortgelijk overzicht krijgt, het maakt de opmaak wat makkelijker.
De derde rij (betaling) is opgebouwd door startwaarde (2e kolom) te zetten als cel c2 (=b2) d2 (=b2) enzovoorts
Vervolgens de opmaak (3e rij selecteren *die gaat dus oneindig door* en dan:) start>voorwaardelijke opmaak>nieuwe regel> alle cellen opmaken op basis van de celwaarden> opmaakstijl *2-kleurenschaal*

Hoop dat dit duidelijk genoeg is :)

Filolanca.