Welke calibratiesonde kan ik het beste nemen? En kopen of huren?

Ik laat binnenkort foto's afdrukken voor een expositie en volgens mij is mijn scherm te donker en te dof.
Kan ik het beste een goedkope kopen of een dure huren?
Heb een 19" scherm, geen platte! En woon in Amsterdam.
Dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.1K

Het beste antwoord

Een dure huren als je scherm er niet naar is( lees: niet zo duur) heeft niet zoveel zin. Zelf heb ik een Spider 2 express gekocht van datacolor. Destijds ong.89 euro. Deze geeft een prima resultaat; als je het gemaakte kleurprofiel ook in je printer laadt krijg je zeer kleurechte foto's t.o.v. je beeldscherm. Uiteraard zijn er schermen die meer gespecialiseerd zijn hiervoor, maar daar hangt ook bijbehorend prijskaartje aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Het is alleen voor mijn scherm, dus ik begrijp dat ik dan kan volstaan met een goedkopere?
En kun je nog een adres aanbevelen? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere goede fotozaak heeft een dergelijk apparaat in huis; ook kameraexpress.nl en dergelijke hebben dit; bijvoorbeeld de spyder 3 op onderstaande link.
En waarom alleen voor je scherm? Hij maakt een kleurprofiel voor je scherm aan dat je ook bijvoorbeeld in photoshop kan gebruiken. Best prettig dat je printer dezelfde kleur geeft als je scherm. Suc6 http://www.kamera-express.nl/computer-media/color-management/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een goeie zaak, ik kom er al jaren (voorheen Camex)
Is die Spyder 3 ook geschikt voor een ouderwets scherm? CRT als ik me niet vergis...
Ik zal morgen beter kijken op hun site. Volgens mij kom ik er wel uit met deze info. Ik laat het wel weten. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog: een CRT scherm geeft een mooier, natuurlijker beeld dan een tft scherm. En ja, hij kalibreert ook CRT schermen. Suc 6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar javaanse.... heeft gelijk.
Je zou je kleurenprofiel ook mee moeten (kunnen) sturen naar de afdrukcentrale.
En dan nog: laat eerst proefafdrukken maken!
Cryofiel
12 jaar geleden
Een GOEDE afdrukcentrale werkt inderdaad met kleurprofielen. Profotonet is de bekendste. Minder goede afdrukcentrales doen dat niet. Maar ook bij die goedkopere afdrukcentrales worden je afdrukken beter wanneer je je monitor hebt geprofileerd en gecalibreerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Javaansezware, heb vandaag de Spyder 3 Express gekocht en mijn scherm gecalibreerd. De kleuren zijn nu warmer. Moet er nog wel aan wennen...
Eén vraagje nog: Hoe gebruik ik mijn profiel in Photoshop Elements?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed heb: bewerken→kleurinstellingen. Hier kan je aangeven dat je zelf wilt kiezen welk profiel je gebruikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En iets met tagging begrijp ik. Daar ga ik nog eens rustig voor zitten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Zelf calibreer ik mijn scherm regelmatig met de EyeOne van GretagMAcbeth.
Veel fotoamateurs hebben nog geen idee van kleurkalibratie of vinden het veel te duur en te ingewikkeld. Voor hen is er nu de Huey, een uitermate compact apparaatje dat eenvoudig in gebruik is en niet duur. De Huey van GretagMacbeth maakt consistent kleurgebruik op de pc niet alleen betaalbaar, maar ook gemakkelijker dan ooit tevoren.

Lees er hier meer over:
http://www.pixelmania.nl/artikel.aspx?rubriekid=2&artikelid=67&title=GretagMacbeth_Huey

Maar misschien kom je al heel ver met de tips op deze site:
http://www.semarang.nl/omgaan_met_foto/kalibreren_beeldscherm.html

Als je echt serieus fotograaf bent, overweeg dan de aanschaf van een calibratie-apparaat. Je moet dat nl. om de paar weken doen wil je het goed doen.

Echter:
Daarmee ben je er nog niet.

Ik zou je sterk adviseren eerst een paar proefafdrukken te laten maken.
Je kleurenprofiel en andere instellingen die je misschien gebruikt hebt bij het bewerken, kunnen door een afdrukcentrale best wel eens anders gelezen worden.

Bij een van de beste afdrukcentales, profotonet, kun je je fotoprofielen meesturen en men houdt daar dan rekening met de instellingen die je bijv. in Photoshop hebt gebruikt.
http://www.profotonet.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de adviezen! Heb op semarang gekeken op de eerste drie dingen zien er goed uit. Heb wel een blauwe motorfiets. Ik denk serieus aan de aanschaf van een Spyder. Lijkt me het beste.
Zelf heb ik een Pantone Huey. Goedkoop maar prima.

Kan je zelf wel kleurecht printen?
Als je de foto's laat afdrukken bij een professionele drukker, dan kan je namelijk een proefafdruk meeleveren met je digitale bestand. Dan zorgen zij dat de echte afdruk er precies zo eruit komt te zien.
In Amsterdam doen ze dat bij fotolabkiekie (www.fotokiekie.com).