Kan het zijn dat mijn internet slomer is geworden omdat ik anti virus programma's op mijn pc heb staan?

Sinds een week of 2 geleden is onze internetverbinding ontzettend sloom geworden. we hebben het beste pakket met de hoogste snelheid van ziggo en alles is zomaar ontzettend traag geworden. Youtube filmpjes doen er meer dan een kwartier over om volledig te laden, het downloaden gaat trager dan 100 kb per seconde en soms komt het zelfs helemaal stil te staan. we hebben toevallig vandaag een monteur langs laten komen en hij heeft ons een nieuwe modem geveven maar dit heeft nog steeds niks geholpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (10)

het kan slomer worden maar dat hoeft niet. als het aanmerkelijk langer duurt dat het bijna irritant is en je bijna spijt hebt van dat virus programma dan zou ik even langs gaan bij een electronica winkel zoals expert. daar geven ze antwoordt voor je 100% op kunt vertrouwen en waar ze eventueel ook iets aan je probleem kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt me heel bekend voor.. Wij hebben een dell computer en het toen we er een antivirusprogramma op zetten werd hij ook opeens heel traag. Ik kan je niet vertellen hoe dat komt, heb niet zoveel verstand van computers, maar heb in ieder geval wel dezelfde ervaring gehad..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, ik heb een antivirus en bij mijn instellingen kan je kiezen om het computervermogen met 50% te verminderen, zodat het programma sneller kan scannen.
ik weet niet zeker of dit het probleem is, maar het kan er mee te maken hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan dit niet aan de anti virus software liggen.
Behalve als je norton hebt. Norton heeft bij ons diverse computers in huis gewoon ''gesloopt''.
Die werden zo traag...

Maar even terug naar je vraag.
Test eerst je snelheid via http://www.upc.nl/internet/snel_internet/speedtest/

Als dat klaar is:
Je moet eens proberen om naar ''deze computer'' te gaan.
Klik met de rechter muisknop op de ''C'' schijf, en kies eigenschappen.
Klik onderaan de afbeelding die je ziet op: schijfopruiming.
De pc gaat berekenen wat hij allemaal op kan ruimen.

Je krijgt nu een lijstje te zien met dingen die je kan aanvinken. In principe kan het geen kwaad als je alles aanvinkt, maar in ieder geval moet je aanvinken:
-offline webpagina's
-tijdelijke internetbestanden
-Verder kan het nog handig zijn de prullenbak aan te vinken.

Klik op OK, en daarna op bestanden verwijderen.
Start de pc opnieuw op, en test je internet snelheid weer opnieuw via http://www.upc.nl/internet/snel_internet/speedtest/

Als dat nog niet helpt, kan je proberen je cache geheugen te legen. Wij hadden ook een keer ongelofelijk traag intertnet en toen was ons cache geheugen vol.
Hoe je dit doet kan je verder opzoeken in google.

Verder wil ik je erop attenderen dat het ook kan zijn dat de buren mee surfen op je internet, en al het dataverkeer naar zich toe trekken. Je zou denken dat een router alles eerlijk verdeeld, maar ik had een keer een heel erg data verslindend programma aanstaan, en toen deden de andere computer het bijna ook niet meer.
Check dus de beveiliging van je router, of kijk eens in het overzicht wie er allemaal verbonden zijn.

Als dat ook niet het geval is, kan het nooit kwaad je router een harde reset te geven. Hoe je dit doet, kan ik lastig uitleggen, want dit is bij elke router weer anders.

Verder kan je nog proberen op de kabel te internetten om te testen of dat sneller is.

Als dat ook niet helpt, is het toch echt grote kans dat er iets mis is met de verbinding van je huis.
Vraag dan je provider om hulp...

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet perse ligt eraan wat voor prigamma
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn inderdaad een aantal antivirus programma's die je pc vertragen waarvan Norton wel een van de bekendste is.Wat je het best kunt doen is je antivirus er af gooien en kijken of hij dan weer net zo snel is als voorheen. Dan zet je er een ander antivirus programma op zoals Avast of Avira. Deze zijn gratis te downloaden en erg goed.
Mocht Je pc nog net zo traag zijn als nu nadat je je antivirus verwijderd hebt, dan ligt het probleem dus ergens anders.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pieter2011
13 jaar geleden
Onzin. Norton staat juist bekend om zijn lage systeembelasting:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:q4AQOE05oLAJ:www.pcmweb.nl/reviews/norton-internet-security-2011+systeembelasting+norton&cd=3&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl
(Ja, vroeger was het anders, maar het programma is de laatste jaren flink verbeterd).
Dat lijkt me sterk. Tijdens updates en scans kan dat even het geval zijn. Wat mogelijk is dat er bv een update blijft "hangen" en dat hoeft niet van je antivirus te zijn, microsoft had daar ook een handje van en tegenwoordig wil het met adobe en java ook nog wel es gebeuren.
Het eenvoudigst is om in taakbeheer te kijken welk proces er (ongevraagd) bezig blijft en het dan uit te schakelen( doe dit liever niet met systeemprocessen ;))
Maar het kan ook gewoon zo zijn dat je antivirus niet afdoende was. Je kunt een "second opinion" doen bij bv housecall van trend micro of er misschien n virusje in is geslopen.
Verder kun je online je configuratie checken op bv dslreports.com waar je kunt zien waar het probleem ligt.
Ook in windows zelf zijn er allerhande diagnostische logs en tools waarmee je n indicatie kunt krijgen van het probleem, dat ligt n beetje aan je versie van windows waar dat te vinden is, maar het is wellicht eenvoudiger omdat online te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou adaware eens installeren en op spyware laten scannen. Ook je netwerkbeveiliging. Als iemand onder jouw internetabonnement van buitenaf op jouw netwerk zit, omdat jij het niet met een sleutel of wachtwoord hebt beveiligd kan die bijvoorbeeld megaveel gaan downloaden en dat beperkt jouw snelheid. Ook een virus kan in staat zijn dit te doen. Ook als je zelf heel veel download zou dat nog kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ervoor kiezen om je antivirus programma tijdelijk uit te schakelen of het niet te laten opstarten. Je kan dan het verschil duidelijker zien. De upc speedtest is een mooie tool om e.e.a te testen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor, wanneer er diverse antivirus programma's staan hebt en zelfs wanneer deze niet allen tegelijkertijd worden geactiveerd, dan kan het heel goed zijn dat het ene programma een ander als indringer ziet en dit ook zal willen blokkeren, maar het andere programma wil dit ook, dus vandaar dat jouw computer steeds trager werkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meerdere antivirus-programma's lijkt me sowieso niet aan te raden. Wel kan ik me voorstellen dat je aparte programma's hebt voor anti-virus en anti-spyware.