Wat zijn providers?

Ik wil een eigen website maken met kladblok en dan moet ik iets doen met provider. maar wat is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (3)

Een provider biedt diensten aan. Online diensten, in dezen.

Je hoeft alleen iets te doen met een provider als je een eigen domeinnaam wilt gebruiken. Dan moet je een domeinnaam reserveren (kost zoveel euro per jaar). Dat kan bij (bijna?) alle Internet Service Providers, zoals xs4all. Tevens kan je daar ook schijfruimte huren, zodat je site dan (in dit geval) bij xs4all staat. Je kunt ook zelf een webserver bouwen als je een vast IP-adres hebt (dan hoef je dus geen schijfruimte te huren bij een provider). Je gereserveerde domeinnaam moet je dan linken aan je IP-adres thuis. Daar zit wel wat uitzoekwerk in (hoe je een eigen webserver moet draaien).
Maar je hebt dus ook allerlei kant-en-klaar pakketten, zodat je 'snel' een website kunt bouwen op je eigen domeinnaam.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je niet een eigen domeinnaam nodig hebt of wilt betalen, kan je terecht op allerlei sites waar je je websiteje mag neerzetten - maar de naam van dat bedrijf staat dan ook in het adres. Zie bijv:
http://www.goeievraag.nl/vraag/website.118803

Toegevoegd na 3 minuten:
In dat laatste geval heb je dus GEEN provider nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een provider is degene die jou internet en/of telefonie aanbiedt. Je hebt niet perse een provider nodig om een website neer te zetten. Wel een Hostingbedrijf.
Persoonlijk zou ik niet in kladblok een website gaan maken omdat je dan nogal erg veel kennis nodig hebt van html e.d.

Veel hostings hebben een online programma om je website neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag de andere vraag die je stelde over het maken van een website, waarbij iemand adviseerde "maak het gewoon in kladblok". Kijkend naar die vraag en naar deze vermoed ik dat je van websites maken en hosten vrijwel niets weet. Daarom vind ik het advies "maak het gewoon in kladblok" het domste en meest waardeloze advies wat je kan geven aan een beginneling! Een (goede) website bevat flink wat regels html, css en evt javascript en wat andere geavanceerde talen en vaak verschillende mappen met bestanden waar vanuit de website naar verwezen wordt. Het "gewoon in kladblok maken" is iets wat alleen zeer ervaren site bouwers kunnen en de wat minder ervaren mensen kunnen, die goed zijn in het betere knip en plakwerk door broncode van andere sites te gebruiken.

Om op je vragen terug te komen;
providers kunnen verschillende functies hebben, ze kunnen een server beheren waarop jij je zelfgemaakte website neerzet, ze bieden je dus een plekje op een server voor je spullen. Een provider kan ook een bedrijf zijn waar jij jouw domeinnaam registreert (www.jouwdomeinnaam.nl), met de juiste informatie zorgen zij dat als je www.jouwdomeinnaam.nl intypt, je daadwerkelijk ook jouw website ziet. Een provider kan je ook een combinatie aanbieden van registratie van domeinnaam en server ruimte. Een provider kan ook ruimte bieden waar jij jouw (gratis) website maakt en plaatst. Deze zijn vaak het prettigst en eenvoudigst om mee te beginnen, je hebt geen programmeerkennis nodig en zijn wysiwyg (what you see is what you get).
Angelfire is een prettige oude bekende: http://www.angelfire.lycos.com/
maar kijk ook zelf eens rond op google: http://www.google.nl/#hl=nl&biw=1280&bih=852&q=gratis+website&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=6aa15f4f1cb38de0

Succes!