Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik straffeloos tijdelijk WhatsApp gebruiken op een ander toestel maar wel met dezelfde simkaart?

Het normale toestel is in reparatie. Ik gebruik nu mijn oude telefoon. WhatsApp meld, terecht, dat dit toestel niet meer is aangemeld.
Stel dat ik me wel weer op het tijdelijke toestel aanmeldt, raak ik dan oude, dierbare berichten kwijt?

LeonardN
8 maanden geleden
Whatsapp is voornamelijk gebonden aan je nummer/SIM en slaat veel op online (is mijn ervaring). Maar als je je telefoon ter reparatie opstuurt krijg je hem vaak leeg/gereset terug. Daarbij bestaat een veel grotere kans dat je iets verliest (niet per se Whatsappberichten). Dus nee met een oud toestel aanmelden kan geen kwaad. Dat lost de berichten op een ander apparaat niet op. Het resetten van een telefoon wel. Maar goed, grote kans dat als je nu aanmeldt op je oude telefoon dat WA een hele historie aan berichten op je oude telefoon zet.
(Nogmaals kan dat zijn omdat ik dat zo ingesteld heb en dat zo vaak ervaar.)
Edraket
8 maanden geleden
Ik ben vaak in een Midden Amerikaans land.
Daar gebruik ik een Lokale Simkaart.
Bij aankomst aldaar verwijder ik mijn Nederlandse Simkaart en plaats de lokale kaart in mijn telefoon. Daar ben ik op Whatsapp bereikbaar voor lokale nummers en ook voor nummers uit alle andere landen waaronder de Nederlandse.
Bij terugkomst in Nederland doe ik het omgekeerde en hier geldt hetzelfde.
Alle berichten uit alle landen blijven zichtbaar in de volgorde waarin ze binnenkomen.
Ik hoef niets extra te doen, alles gaat automatisch en werkt perfect. Ik schrijf dit om aan te tonen dat voor Whatsapp de Simkaart telt, omdat die wordt aangestraald door hun antenne.
Het gebruikte toestel is voor hun van geen belang.
Dit is ook logisch.
Als je zo'n systeem ontwerpt is de Simkaart de kern waar het om draait, en niet de telefoon.
LeonardN
8 maanden geleden
"Als je zo'n systeem ontwerpt is de Simkaart de kern waar het om draait, en niet de telefoon." Uhm. Okee behalve dan dat Whatsapp nu juist de uitzondering is op bijna elke app die ik ken. Bijna alle apps werken op basis van account en geven niets om SIM als toestel.
Als je weer eens naar Midden Amerika gaat, en je een andere SIM EN een ander toestel gebruikt, meldt je dan gewoon aan met je Google Account en je zal zien dat je gewoon door kunt gaan met e-mailen. Het ontwerp van WA is in mijn ogen dus vreemd en onhandig voor diegenen die meerdere SIMkaarten willen gebruiken en maar 1 account willen hebben.
Ook heb je een probleem als je SIMkaart niet meer kan gebruiken.
Ik kan mijn telefoon en SIMkaart weggooien, mn telefoonprovider kan in de brand vliegen, mijn PC, laptop en verbranden, en toch blijft elk account wat ik heb bereikbaar zolang ik de inloggegevens heb.
Ook is het vreemd dat als je de SIM van een ander overneemt (gebeurt weleens binnen bedrijven) dat ook de whatsapp meegaat omdat deze aan de SIM gekoppeld blijft. Ik krijg nu dus berichten via WA van onbekenden omdat deze nog steeds denken dat deze persoon online is. Dus nee ik kan het niet volledig eens zijn met het ontwerp van WA. Accountbinding is imo de manier van koppelen, niet SIMgerelateerd.
LeonardN
8 maanden geleden
en geven niets om SIM en/of toestel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja je kan gewoon je oude toestel aanmelden. Dat verandert niet veel.
Of je oude dierbare berichten zal blijven kunnen lezen zal afhangen van je back up (instellingen) en als je die niet hebt of je toestel terugkomt ZONDER dat is hersteld naar fabriekswaarden.

Laten we alle mogelijkheden voorstellen.

A Je hebt backup aanstaan
-je switcht toestel, de backup laadt de oude berichten
-je nieuwe toestel komt terug (teruggezet of niet), je switcht terug, tussentijdse berichten worden ook weer teruggezet

B Je hebt backup uitstaan
-je switcht toestel, geen berichten op dit toestel
B1 - je nieuwe toestel komt terug met de oude berichten erop, je switcht wederom, tussentijds komt er niet op
B2 - je toestel komt terug met fabrieksinstellingen terug gezet, nu heb je een probleem, maar dat is ONAFHANKELIJK of je wel of niet switcht met je oude toestel. Er is namelijk geen back up, en je oude berichten zijn verwijderd door de reparateur.
(Lees meer...)
8 maanden geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, je kunt WhatsApp tijdelijk gebruiken op een ander toestel met dezelfde simkaart, maar er zijn een paar dingen om rekening mee te houden.

Wanneer je je aanmeldt op het tijdelijke toestel, krijg je een verificatiecode op je nummer. Zodra je je aanmeldt, is het oude toestel niet meer geregistreerd voor WhatsApp, wat betekent dat je berichten daarop niet meer kunt ontvangen.

Je oude berichten blijven gelukkig bewaard op je oude toestel zolang je deze daar niet verwijdert of WhatsApp daar niet verwijdert. Om ze later opnieuw te bekijken, kun je eventueel een back-up maken.

Dus, als je het tijdelijke toestel gebruikt, kun je belangrijke berichten omzetten in een back-up via Google Drive of iCloud voordat je overstapt. Wie heeft ervaring met het overzetten van WhatsApp naar een ander toestel? Welke tips hebben jullie om dit soepel te laten verlopen?
(Lees meer...)
8 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing