Hoe kan je met MySQL alle items tellen en met het aantal groeperen per maand?

Ik wil dus een overzicht hebben van hoeveel items er per maand geplaatst zijn. Hoe ziet die query er uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Select month(datum) , count(item) from tabel group by month(datum)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je telt de aantallen van januari 2010 op bij die van januari 2011 etc. Meestal niet de bedoeling bij dit soort opvragingen.
(geen min)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zet je er year() bij. Lijkt me logisch.
Dit kan alleen als bij het vastleggen de vastleg datum geregistreerd wordt.

De exacte query hangt af van de definitie van het veld met die datum. (mogelijkheden: date, timestamp, number, varchar etc)

Je kunt mbv een functie het maand deel uit dat veld met de vastlegdatum halen.

Denk eraan dat je ook het jaar moet mee selecteren omdat anders het aantal items van de diverse jaren per maand gesorteerd bij elkaar worden opgeteld.
Uitgaande van een date field:
select year(columname vastlegdatum),month(columname vastlegdatum), count(*) from item_table group by year(columname vastlegdatum),month(columname vastlegdatum);

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit geeft dus zowel jaar maand als aantal bij elke combinatie van jaar - maand per regel.