Weet iemand wat precies het verschil is tussen WAN en LAN ?

Ik weet wel dat WAN van je netwerk naar ethernet is en dat LAN binnen je netwerk is maar dat is volgens mij niet het enige.

Dit vraag ik omdat ik een router wil kopen en daar staat vaak een snelheid bij bijv. 300 Mbit

Is dit de WAN of de LAN snelheid ?

Wie kan met dit verder uitleggen en helpen ¿¿¿

Extra: WAN voor de mensen die het niet begrijpen is volgens mij nog altijd geen wireless maar wide.

Sorry C4th ;)

Graag alsnog help !!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
83.3K

Het beste antwoord

Dit is heel simpel uit te leggen;

LAN - Local area network
WAN - Wide area network

Zodra je buiten je lokale omgeving gaat (dus van binnen naar buiten) praat je over een WAN (wide). Blijf je binnen je eigen netwerk dan is het een LAN (local).

Dus als je gaat internetten komen de pagina's dus van een WAN. Kopieer je een bestand naar een andere pc in je huis dan gaat via het LAN.

Wat betreft de snelheid:

"Vroeger" had je lokaal 10Mb. Tegenwoordig heb je lokaal 100Mb of 1Gb, 2Gb en 10Gb. Als je nog sneller wilt kun je ook glasverbindingen nemen met ongeveer 40Gbps (LAN).

Naar buiten toe (dus je WAN) heb je een ADSL aansluiting van 20Mb. Dus je router van 300Mbit is eigenlijk 30Mb en is dus voldoende voor je aansluiting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wan is wide area network
Lan is local area network

Alle providers dat zijn wans, en thuis en in bedrijven dat zijn lans...

Snelheid heeft er niets mee te maken... De snelheid is bepaald door de manier van communiceren, het protocol van de apparaten onderling...

Toegevoegd op 05-05-2009 22:34:06
voldoende/afdoende wat je wilde weten?

Toegevoegd op 05-05-2009 22:42:42
lan heeft 3 protocollen een van 10, een van 100 en een van 1000 Mbit... Mbit is ongeveer 100 kilobyte per seconde burstspeed...
wlan zijn er een hele hoop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh... :) Weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
at your service, penny...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX dit wist ik al maar ik wil weten dat van mijn beschrijving over die router of dat de maximale LAN of WAN snelheid is ¿¿¿
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus of dat de draadsnelheid of de draadloze snelheid is?
Geef me dan de protocollen even door, dan zal ik je dat uitleggen verder, die info heb ik dan nodig, meestal is bij de naam van de router ook al de snelheid af te leiden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is die Ik hoop dat jij me verder kan helpen: Belkin N MIMO Wireless Modem Router Merk: Belkin
Type: Belkin N MIMO Wireless Modem Router met Belkin N Wireless USB Dongle B5Ddf061
Type apparaat: Draadloze router + 4-poorts switch (geïntegreerd)
Model: Extern
Lokalisatie: Frans, Nederlands
Gegevensoverdrachtsnelheid: 300 Mbps
Frequentieband: 2.4 GHz
Routingprotocol: Statische IP-routing
Poorten: ADSL-poort: 1 x RJ11, LAN-poort: 4 x RJ45, Voeding: 1 gelijkstroomaansluiting (DC), Reset: 1 resetknop
Protocol voor gegevenskoppeling: Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft)
Netwerk-/transportprotocol: TCP/IP, AppleTalk, PPTP, UDP/IP, NetBEUI/NetBIOS, L2TP, PPPoE, PPPoA, IPoA en DHCP
Protocol voor beheer op afstand: HTTP
Protocol voor digitale signaaltransmissie: ADSL
Voorzieningen: Firewall-beveiliging, dynamische toewijzing van IP-adressen , DHCP-ondersteuning, NAT-ondersteuning, Stateful Packet Inspection (SPI), MAC adresfiltering, VPN passthrough, MIMO-technologie en IPSec doorvoer
Conformiteitsnormen: IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, Wi-Fi CERTIFIED, IEEE 802.11n (draft)
Systeemvereisten: Microsoft Windows 2000 / XP, Apple MacOS X 10.3, Apple MacOS X 10.4, Microsoft Windows Vista
Garantie: Levenslang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, Wi-Fi CERTIFIED, IEEE 802.11n (draft) Dit is waar het om draait...
dat laatste is momenteel de snelste op de markt, dus kan 20 mbit makkelijk aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een LAN is lokaal, een WAN is interlokaal. Tussen het LAN en WAN zit een router of bridge. Bedrijven met meerdere vestigingen hebben dan per vestiging een LAN en een WAN die deze vestigingen weer met elkaar verbindt.
WAN staat voor 'wide area network' en LAN staat voor 'local area network'.
Een WAN netwerk is meestal een netwerk dat bedrijven met nevenvestingen met elkaar verbindt.
Meestal gebeurd dat over het internet, maar het kan ook een universiteitscampus zijn of een ziekenhuiscomplex.
Vaak gebeurd dat met een VPN tunnel, zodat het verkeer veilig is.
Een LAN netwerk komt meestal niet buiten een gebouw of kantoor. Je kunt een LAN netwerk thuis hebben, maar een kantoor kan ook een LAN netwerk hebben.
Maar meestal heet dat in een kantoor een 'Intranet'.
Je hebt ook WLAN, dat is het zelfde als een LAN netwerk, maar dan draadloos...
Hoop je hiermee geholpen te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk niet dit wist ik allemaal al ik vraag alleen of die 300Mbit LAN snelheid is en zo nee wat is het dan wel ¿¿¿
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 300Mbit is de theoretische WAN snelheid. Theoretisch wil zeggen dat zo'n snelheid vaak niet
gehaald wordt, maar dat de router het wel aankan.
Nu even je LAN.
De meeste hedendaagse routers die je kunt kopen, hebben een theoretische LAN snelheid van 1 gigabit per seconde.
Dat is ontzettend snel, maar ook dit wordt vaak niet gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad goed antwoord
( en goede vraag gesteld overigens over syn flooding)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en in het geval van huis tuin en keuken routers kan het wan ip adress
ook nog refereren naar het externe ip adress.:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet gebruikelijk om LANs via internet met elkaar te verbinden. De meeste grote bedrijven kopen netwerk-capaciteit op de netwerken van telecom-providers, omdat internet "van niemand is" en bij uitval dus ook niet zomaar door iemand gerepareerd kan worden. En je wilt je bedrijfsgevoelige info ook niet zonder meer over het anonieme internet sturen, waar jan-de-hekker zomaar even je data kan stelen.
Het zijn beide netwerken; het verschil zit 'm voornamelijk in het doel waarvoor ze gebruikt worden.
- Een LAN is voor lokaal eindgebruik, voor het lokaal verbinden van apparatuur.
- Een WAN verbindt LAN's over grotere afstanden (wide area)

Verder hebben LAN's vaak een hogere capaciteit (bandbreedte) waardoor ze zwaarder verkeer aan kunnen voor bijvoorbeeld grafische toepassingen tussen twee computers op hetzelfde LAN.
WAN capaciteit wordt tegenwoordig meestal ingekocht bij providers en hoe meer bandbreedte hoe meer je betaalt.
Er zijn daarom ook compressie producten te koop die alles inpakken voordat het het WAN opgaat en weer uitpakken als het aan de andere kant op het LAN komt. Dat is goedkoper en sneller.

De 300Mb staat voor de snelheid van je lokale netwerk, dus in huis. De snelheid van het "WAN" is het Internet abonnement wat je afsluit. Dit is de beperkende factor. Je router zal dit echt niet zijn.

By-the-wat: let op: MB(yte) is niet hetzelfde als Mb(it).
Scheelt een factor 8.

Toegevoegd op 06-05-2009 09:52:49
Tegenwoordig zie je vaak zogenaamde Virtuele LAN's (VLANs). Deze logische netwerken maken gebruik van een gemeenschappelijk physiek netwerk. Dit is goedkoper en maakt beveiliging per logisch netwerk mogelijk.
Bedrijven kunnen ook een "virtueel" WAN afnemen van netwerk providers, zodat een wereldwijd bedrijfsnetwerk ontstaat (VPN techniek).
Het Internet is feitelijk een openbaar WAN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste routers hebben een snelheid van 1 Gigabit op het LAN netwerk, da's heel wat meer dan 300mb. Ik ben nog nergens de naam tegengekomen 300Mb Ethernet. Tegenwoordig is het allemaal Gigabit Ethernet.
AWM
14 jaar geleden
Maar daarmee hebben niet de meeste routers een 1 Gb aansluiting op hun LAN. Als je dat over de wereld zou bekijken kom je denk ik maar op een paar procent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nieuwe....
Nog even toevoegen over de snelheid van WAN's. Die worden uitgedrukt in OC's. Zie dit artikel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_Carrier , mijn Internet provider heeft bijvoorbeeld een OC-48 netwerk.