Zou je de sleepwet kunnen omzeilen door gebruik te kunnen maken van een vpn-dienst?

Wordt je door gebruik te maken van een vpndienst ontraceerbaar voor de Nederlandse overheid? En heb je (goede/betrouwbare) bronnen die het antwoord ondersteunen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
1.5K

Antwoorden (2)

Dat klopt. Door gebruik te maken van die tunnel wordt je hele internetverkeer versleuteld en onleesbaar voor derden. (trouwens, diensten als Gmail en Whatsapp zijn van zichzelf versleuteld en ook daar hebben derden niets aan, ook zonder VPN)
Terug naar de VPN: onderweg dus goed versleuteld, maar ergens duik je weer boven de grond. Als je bijv. een VPN hebt die in Boston uitkomt, dan lijkt het net of je een Amerikaanse gebruiker bent. En aangezien in de meeste landen de inlichtingendiensten veel meer bevoegdheden hebben dan in Nederland, kan het goed zijn dat je in je eigen voet schiet met deze actie.
escape
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De min waardering is niet van mij, hoewel je antwoord volslagen onzin is, want omzeilt de sleepwet hier niet mee(vereist geavanceerde netwerk uitleg), de overheid kaapt gewoon alle packets die in jouw wijk of straat langskomen, met een beveiligde tunnel vestig juist de aandacht, bovendien mag de overheid dan naast de 3 jaar bewaartermijn nog een aantal keren deze periode verlengen voor encrypted verbindingen(om de mogelijk te krijgen mocht de-crypten in de nabije toekomst makkelijker worden)
escape
6 jaar geleden
Volslagen onzin? Ik zou mijn mond maar houden als je echt niet weet waar je het over hebt. Half Nederland gebruikt VPN's, vaak om gewoon in te loggen op je werk. Wat nou 'aandacht op jezelf vestigen?' En niemand heeft wat aan de packets van een VPN verbinding. En mochten ze dat allemaal in de toekomst eens kraken, dan wens ik ze veel succes met petabytes bij elkaar gesleepte databergen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@escape: "Ik zou mijn mond maar houden als je echt niet weet waar je het over hebt."
Nou nou, dat kan wel even minder, ik heb een CCIE certificatie van Cisco, dus ik ben geen totale onbenul in deze materie. En die PB's vallen ook wel mee, ik geloof niet dat jij samen met al je buurtjes in de straat in dat armzalige flatje van je zoveel data genereren in een jaar tijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" En niemand heeft wat aan de packets van een VPN verbinding. "
Niemand? Voor elke bron die jouw bewering aantoont/ondersteunt geef ik jouw twee bronnen die dat ontkrachten. Dus kom maar op met die wijsheid. "Wat nou 'aandacht op jezelf vestigen?'
Iemand die gewoon lekker op FB hoeft geen tunnel naar verweggiestan op te zetten, het is dat je iets doet wat je graag wil verhullen, of dat illegaal downloaden is of porno kijken, of dat jij inleest hoe je een bom moet maken, dat soort aandacht dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@escape: even random stukje tekst v.w.b. VPN verkeer kraken:
"Security researchers Alex Halderman and Nadia Heninger also presented convincing research suggesting that indeed the NSA did develop the capability to decrypt a large number of HTTPS, SSH, and VPN traffic in an attack known as Logjam on common implementations of the Diffie-Hellman algorithm. Their success was based on the exploitation of a weakness in the implementation of Diffie-Hellman algorithm."
Nee, je omzeilt hiermee niet de sleepwet. Je moet het zo zien dat de overheid de bevoegdheid krijgt om al het verkeer van een hele wijk of straat als ruwe data op te slaan, wat leesbaar over het ethernet gaat is meegenomen, maar wat versleuteld is kan ook ontcijfert worden, het is gewoon een kwestie van tijd/moeite die erin gestoken moet worden, en nu zijn jij en ik misschien niet heel belangrijk en loont het daardoor niet de moeite, maar stel dat je terroristische motieven hebt dan is het de overheid alles aan gelegen om jouw VPN tunneltje te kraken, en met 100% success kan ik je vertellen. De doorsnee burgers worden bewust een beetje dom gehouden op dit vlak, uit vele documenten die Edward Snowden gelekt heeft is haarfijn te lezen dat heel veel VPN verbindingen gekraakt zijn door de NSA/CIA. Dus kortom, je maakt het de overheid iets lastiger, maar je voorkomt niet dat je 100% zekerheid hebt dat je privacy gewaarborgd blijft. Tip: Bezoek wikileaks of pastedump voor een verhelderend nieuw inzicht aangaande deze kwestie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Heb je toevallig een directe link naar een van de stukken waar je op doelt?