Koper Marktplaats gebruikt deels mijn foto's en deels mijn tekst. Kan ik daar iets tegen doen?

Koper verkoopt bij mij gekochte producten verder op Marktplaats. Gebruikt echter door mij gemaakte foto's en delen van mijn tekst. Wat kan ik ertegen ondernemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat begrijp ik ook niet, je kunt de foto's niet gebruiken of heeft ast diegene de foto's gestuurd per mail ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dutcheese, je zit er volledig naast: "En zorg dat je geen persoonlijke foto’s plaatst.
Als een ander jouw algemene foto’s gebruikt? Niks mis mee." Auteursrecht is automatisch, in elk geval in de (vele) landen die de Conventie van Bern ondertekend hebben: zodra iemand een werk maakt, rust daar in die landen auteursrecht op. Opzettelijke schending van het auteursrecht zonder de vereiste voorafgaande toestemming van de maker of de eventuele rechthebbende geldt in Nederland als een misdrijf. http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht#Auteursrecht_voor_auteurs_en_gebruikers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, Tomaat. Ik nam de reactie van D. al niet serieus. Ze kan blijkbaar erg slecht lezen, begrijpen, wat er in de vraag staat. Griezelig typ.

Antwoorden (5)

Je kan een klacht plaatsen bij Marktplaats. Tevens kan je de koper sommeren de foto's te verwijderen. Als dat niet gebeurd kan je een schadevergoeding eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via onderstaande pagina kan je een melding doen bij Marktplaats. Als je klacht terecht is, kan Marktplaats de advertentie verwijderen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed! Merci!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....Gisteren meteen het meldingsformulier gefaxt, vanochtend weer. Maar, nog altijd staan de gewraakte advertenties op MP......
Je kan de koper zelf er op aanspreken bellen of per mail dat hij zonder jouw toestemming deze fotos op marktplaats heeft gezet. Dat jij eist dat hij ze er af haalt en ook de tekst aanpast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt helemaal geen foto's pikken van marktplaats,dus zal hij deze wel van een andere verkoopsite afgehaald hebben waar jij ook geadverteerd hebt.Bovendien waar maak jij je druk om daar er dagelijks hele teksten van artikelen naar andere sites gekopieerd worden en dus ook op marktplaats gezet.Als hij een tekst pakt die van jou is heb je nergens geen recht meer op als hij deze aanpast en aanvult.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mensen vergeten dat mensen wel afbeelding op marktplaats kan kopieren, dat gaat als volgt : ctrl+Printscreen en daarna naar paint en plakken! En evt knippen! daar valt weinig te doen.
Niet om het een of ander, maar je kan gewoon hele pagina's downloaden, met alles wat erop staat! Gewoon met ctrl+s.

Vandaar dat deze persoon ook de foto's eraf heeft weten te halen. Zelf zou ik het nooit doen!

Probeer maar uit, en dan kan je kiezen hoe je het wilt opslaan: hele webpagina, alleen html en soms nog een paar opties, zoals alleen kladblok en nog iets.

Overigens met ctrl + C kan je ook gewoon teksten kopieren, en als dat niet lukt, dan kan het niet.

Je kan het iig melden aan marktplaats en hopen dat er wat aan gedaan wordt maar verder kan je er gewoon bijna niks tegen doen! Toekijken en afwachten dus...

Marktplaats zou er een betere beveiliging op moeten zetten, zodat ctrl+s niet gebruikt zou kunnen worden, maar verder sta je gewoon machteloos en kan je alleen maar toekijken.

Wat je wél kan doen, is een watermerk op je foto's zetten, zodat dat het bewijs is dat die foto's van jou zijn. Het liefst zo duidelijk mogelijk en zo, zodat de foto nog zichtbaar is uiteraard. Niet met photoshop, ivm met lagen (die sommige mensen vergeten op elkaar te "drukken" zodat het één foto wordt en geen meerdere zoals bij 3d-kaarten), maar met Paint. Dan kan jij bewijzen dat dat het écht jouw foto's zijn, zie het als een handtekening op een schilderij, mocht het wéér gebeuren.

Als bewijs twee foto's van deze advertentie, zodat je weet dat dat het dus écht kan.

http://contacten.marktplaats.nl/advies-en-oproepen/1000447467-allen-het-unieke-kerkorgel.html

al met al is het gewoon slechte beveiliging en ligt de fout bij marktplaats, en dus niet bij jou.

Toegevoegd na 1 minuut:
toevoeging: als je dus die lagen niet opelkaar drukt in fotoshop, kan je alsnog de originele foto eruit halen. Vandaar mijn advies Paint, want voor zover ik weet, is het meteeen één afbeelding als je het opslaat.