Een Virtual Private Network maakt een versleutelde ‘tunnel’ tussen je computer en de VPN host-server, met het internet verkeer dat in en uit de host server. Je ISP of de overheid kan alleen zien dat je verbinding hebt met de VPN-server en niets anders – uw activiteiten, IP-adressen van de door jouw bezochte websites etc. zijn allemaal volledig voor hen verborgen achter een minimum van 128-bit encryptie (maar vaak veel sterkere encryptie).
Een proxy (technisch gezien open proxy) server is een computer die fungeert als een tussenpersoon tussen uw computer en het internet. Geen verkeer dat gerouteerd wordt via een proxy-server zal lijken te komen van jouw computer / IP-adres, maar van de Proxy-server. In tegenstelling tot de VPN-servers, hoeft je computer in het geval van verbinding met een proxyservers niet al het dataverkeer te versleutelen en kan het daarom gelijktijdige verbindingen accepteren van een groot aantal gebruikers (meestal tienduizenden).
fremar