Waarom bieden mensen gratis muziek, films, games etc. aan op internet?

Het uploaden kost alleen maar tijd en voor zover ik weet verdien je er niks mee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja waarom antwoord ik op deze vraag, kost ook tijd en levert me geen geld op. Ik denk dat het gewoon een hobby is van mensen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zijn dat ze advertenties erop hebben staan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal doen mensen dit om het feit dat ''iedereen er dan van profiteren kan''. Als je de bestanden toch al op je PC hebt, kan je het ook delen op internet, zeker als het bestanden zijn die niet veel voorkomen, of waar vaak virussen inzitten. Je helpt er mensen mee, en bouwt er voor jezelf ook een soort backup mee op, want zelf kun je de bestanden altijd weer terug downloaden mocht je ze kwijt geraakt zijn door een eventuele PC crash. Overigens moedig ik het illegaal uploaden en downloaden af. Een hoop mensen en bedrijven lopen hierdoor kosten mis.
Ritsuka
12 jaar geleden
Omdat het kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het leuk is, heb zelf ook ooit wat PS3 games op nieuwsgroepen gegooid, nog ten tijde van FTD, krijg je een hoop leuke reacties en bedankjes. Het is een soort van voor wat hoort wat gevoel. Wel leuk idee dat door jouw inspanning mensen zitten te gamen voor gratis :D .

Antwoorden (2)

Er zijn genoeg motieven om dat te doen.

1. Als je legaal of illegaal allerlei spullen aanbiedt, om te downloaden, dan is het mogelijk dat je site veel bezoekers trekt. Dan kun je reclame op je site zetten, en dat levert geld op.

2. Als je je files uploadt naar een filehost, dan is het de bedoeling dat je downloaders de file(s) daar vandaan halen. Veel filehosters bieden de mogelijkheid om daarmee geld te verdienen. Depositfiles keert b.v. 30 dollar uit, als je geuploade film 1000 keer is gedownload. Ook zijn er filehosts die kadootjes weggeven, of gewoon een gratis lidmaatschap weggeven als er veel van je files worden gedownload.

3. Als je torrents of files aanbiedt op b.v. een forum, of gewoon via usenet, dan maak je daarmee automatisch die newsgroup of dat forum populair. Je hoopt dan dat anderen ook spullen gaan uploaden, en dat je zo nu en dan ook weer iets van een ander kunt downloaden. In de praktijk werkt dat best aardig, omdat de meeste mensen zich goed beseffen dat als ze alleen maar "leechen", d.w.z. van alles downloaden zonder te uploaden, dat op de lange duur niet werkt. Bovendien geven sommige van die forums wat meer rechten aan gebruikers die regelmatig uploaden. Dat is dan weer een stimulans om wat meer te uploaden.

Mensen die echt puur voor hun plezier, zonder enige vorm van eigenbelang van alles aanbieden op het internet, zijn op het internet nauwelijks te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
the internet archive is alleen gemaakt uit eigenbelang??
Je moet deze eens tot het einde kijken: http://www.ted.com/talks/brewster_kahle_builds_a_free_digital_library.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk. Natuurlijk zijn er mensen die ideologische motieven hebben, maar dit kan best onder punt 3 vallen van mijn antwoord. Want zoiets opzetten kan iemand nooit alleen. Wikipedia is ook zo opgebouwd, en ook de internet movie archives.
http://www.archive.org/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op FTD zaten een hoop lui die gewoon voor de lol/kick wat uploaden. Ik heb er ook wat opgezet zo. Gewoon omdat het kan, kijk eens hoeveel mensen hier kosteloos advies geven over van alles en nog wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, maar stel nu eens voor dat mensen daar 10 keer wat uploaden, en ze vinden zelf nooit iets wat zij van anderen kunnen gebruiken. Dan stopt dat toch vanzelf? Je kunt dat een beetje vergelijken met de situatie hier. Als je honderden vragen beantwoordt, en je stelt zelf 10 vragen waar je van niemand een antwoord op krijgt, dan wordt het toch ook wat minder leuk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah op die manier, ja zo werkt het wel ja, ik ging ook uploaden als een soort "bedankje".
Vergelijkbaar met al die mensen die meewerken aan open source producten. Daar krijgen ze ook geen cent voor. Maar voldoening. Wellicht dat zoiets hier ook meespeelt: Het delen van iets wat waarde heeft. Je hoeft immers niet overal maar geld voor te krijgen.