Wat is nou een snelle goeie computer?

Bij een computer advertentie op internet staan altijd een aantal gegevens, zoals werkgeheugen, harde schijf, processor type enzovoorts. Behalve harde schijf ruimte snap ik bar weinig van deze dingen, maar ik wil wel graag een snelle goede computer gaan kopen! Kan iemand mij dus vertellen wat al die dingen zijn en wat nou goed en wat nou slecht is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://computertotaal.nl/artikelen/pc/12-hardware-tips-voor-een-supersnelle-pc-67674/?article-page=2

Het beste antwoord

Het belangrijkste om op te letten, voor de snelheid, zijn het werkgeheugen (ram) en de processor.

Toegevoegd na 22 minuten:
De processor moet namelijk uiteindelijk al het werk doen, alle data moet door dit onderdeel verwerkt worden.

De hoeveelheid werkgeheugen kan grote invloed hebben op de snelheid, omdat je besturingssysteem, als er te weinig werkgeheugen is, gebruik gaat maken van de (veel langzamere) harde schijf voor tijdelijke opslag.

Daarna kun je nog kijken naar de snelheid van je harde schijf, waar data (besturingssysteem, programma's en bestanden) 'permanent' (i.i.g. voor langere tijd) wordt opgeslagen en de bussnelheid van het moederbord, die bepaalt hoe snel de diverse onderdelen met elkaar communiceren..

Verder is de videokaart, die er voor zorgt dat het beeld van je computer wordt vertaald naar het beeldscherm, van belang. Je kunt daarbij kijken naar de hoeveelheid geheugen van de videokaart (meer is in het algemeen beter) en het aantal Mhz (de snelheid) van de videoprocessor.

Meestal is bij complete van tevoren samengestelde pc's de hardware redelijk goed op elkaar afgestemd, het is dus aan te raden een compleet systeem te kopen. Vaak staat er wel bij waar de pc het meest voor geschikt is (spelletjes- (of gamer-) pc, kantoor-pc, beeldbewerkings-pc, etc.).

Een zeer goede kwaliteit-prijs verhouding krijg je zo doorgaans bij de pc's die de Aldi verkoopt.

Zeer goede samenstellingen, met goede uitleg waar ze het meest geschikt voor zijn, vind je ook bij alternat.

Toegevoegd na 1 uur:
Een gouden tip van Cryofiel:

http://tweakers.net/archieven/tag/best+buy+guide/
rose
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Ik zou minimaal 4Gb ram nemen. En dan het snelste dat er in je moederbord past, DDR 3 is dacht ik nog de snelste. Qua processor heb je Intel en AMD. Bij intel is de Core i7 de nieuwste ontwikkeling, bij AMD de Phenom II.
Cryofiel
13 jaar geleden
Kijk eens op tweakers.net . Daar kiezen ze elke maand de beste PC in een aantal klasses: budget, videospelletjes, kantoorapplicaties.
rose
13 jaar geleden
Dat wist ik niet, zeer handig. Zet er even een linkje bij, Cryo.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je vindt ze bij de Best Buy Guides. Begin op onderstaande pagina en zoek vandaaruit verder: http://tweakers.net/archieven/tag/best+buy+guide/
rose
13 jaar geleden
Ik heb je tip en link aan mijn antwoord toegevoegd, voor de lezertjes... Tof!