Waarom kost een 500GB hardeschijf 80 euro en een 80GB hardeschijf 40 euro? Waarom dit vreemde prijsverschil?

Waarom kost een 500GB hardeschijf 80 euro en een 80GB hardeschijf 40 euro?
Waarom dit vreemde prijsverschil?
Ik zoek zelf 4 hardeschijven van hooguit 80gig. ( IDE ) maar daar is gewoon niet aan te komen met een normale prijs. Omgerekend ( kruislingse vermenigvuldiging) zou dit op 12.80 uit moeten komen. Okee dat zou dan wel minimum zijn maar wel een indicatie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Naast de besparing die de fabrikant heeft op een kleinere harde schijf, staan dezelfde kosten voor de behuizing; dus stel de behuizing op 20 euro (incl. winst) en de kosten van een 500Gb schijf op 60 euro (incl. winst) dan zijn kennelijk de kosten voor een 80Gb schijf 20 euro.
Overigens, een fabrikant produceert altijd volgens de laatste technieken en een 20Gb harddisk is nauwelijks nog te krijgen (laat staan de vroegere 20Mb schijf).
En dan nog iets: inmiddels kun je bij Conrad een harddisk kopen van 1Tb voor 80 euro!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De techniek veranderd zeer snel in de pc wereld.
Doordat de 80GB al enkele jaren niet meer wordt gemaakt wil de winkelier niet te veel verlies maken op zijn oudere hardware.

Je betaald dus in verhouding veel meer voor oudere hardware. 80 GB Harde schijf is voor 40 euro dus redelijk normaal te noemen.
Voor 5 euro meer heb je waarschijnlijk 120GB en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwestie van vraag en aanbod.
Kleinere schijven worden minder gemaakt, dus worden ze langzaam zeldzamer en duurder.
Zelfde zie je met RAM geheugen. Eerst keldert de prijs enorm, omdat er veel aanbod is van steeds groter/sneller geheugen. Op een gegeven moment worden bepaalde types amper meer gemaakt, dan worden ze weer duurder, want er is nog wel vraag naar.