Hoe en wanneer past de RAM geheugen zich aan op de PC?

Hallo

Ik heb zojuist 2GB RAM bij gestoken in mijn desktop (hij had er al 2GB).
Dan verwacht ik 4GB in het totaal.

Als ik hem opstart, dan valt op dat de PC enkel 2,5GB weergeeft. Ik heb helemaal geen idee hoe die 0,5GB er is bijgekomen, ik had verwacht dat er zou 2GB bijkomen.
Ook via takenbeheer (zie foto's) geeft hij maar 2,5GB weer (ipv de verwachte 4GB).

Als ik het programma Speccy gebruik, dan geeft dat programma wel 2 latten van 2GB (dus 4GB weer).

Hoe kan ik ervoor zorgen, dat ook die 4GB te vinden is bij de andere instellingen? Ik heb hem al eens heropgestart enzo.

Alvast bedankt!

Picture for question
4 jaar geleden
in: Hardware
2.2K

Antwoorden (2)

Het nieuwe geheugen zou meteen bij het opstarten van de laptop automatisch gedetecteerd moeten worden.
Dat het bij jou te weinig is betekent dat er iets niet goed is gegaan.
- Het kan verkeerd geheugen zijn (type)
- Sommige computers eisen dat je het (nieuwe) geheugen over een even aantal (gelijke) SIMM's verdeeld. Dit is wellicht niet het geval.
- Het geheugen is stuk of niet goed geplaatst.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Het moederbord (P5VD2-MX SE) ondersteund maar max 2GB RAM geheugen
- 2 x DIMM, max. 2 GB, DDR2 533/400, Non-ECC, un-buffered memory
Maak je huiswerk en onderzoek wat je moederbord aan kan,
( je moederbord is van het jaar 2007 sonde om die te upgraden )
4 jaar geleden
gvrox
4 jaar geleden
Volgens mij is het max 2GB per DIMM, dus 4GB is mogelijk
LeonardN
4 jaar geleden
http://www.fixya.com/support/t2915294-asus_p5vd2_mx_se_recognizes_only_up +Nee gaat echt over totaal. Niet over de reepjes. Doordat de vrager waarschijnlijk de nieuwste BIOSupdate draait kan deze 2,5GB RAM gebruiken.
gvrox
4 jaar geleden
Aha, dat is wel apart, dat je wel 1 DIMM van 2GB kunt hebben maar niet 2.
LeonardN
4 jaar geleden
De specs zijn wat onduidelijk. 1GB per reepje 2x 1GB Max https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5VD2-MX_SE/e2977_p5vd2-mx_se.pdf
1.7 staat het beter.
gvrox
4 jaar geleden
Ook in dat document is het verwarrend, in de tabel is namelijk ook een 2GB module opgenomen, en in kolom B staat een stip, dus dan zou je wel 2x2GB moeten kunnen gebruiken. Vraagsteller had al 1x2GB erin zitten, en dat werkte.