Kan de straal van een cd speler ergens door branden ?

Ik wil de Gps van mijn auto wat lager zetten , nu heb ik een pvc plaatje gemaakt dat perfect in de cd speler past en dat er 5 cm uitsteekt zodat ik mijn gps daar kan op bevestigen , nu is mijn vraag " als ik het pvc plaatje in de cd speler schuif activeer ik dan de laserstraal en begint die te branden ? " En zo ja kan die brand veroorzaken in de cd speler ? Er zijn van die dingen te koop geweest maar ik vind ze nergens meer zie link . https://www.youtube.com/watch?v=uF_uBe6AqIk

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Antwoorden (2)

De laser in een cd speler is niet permanent aan en heeft daarnaast veel te weinig vermogen om iets te laten ontbranden.

Toegevoegd na 7 uur:
Een laser in een CD speler heeft een vermogen < 1mW. Deze lasers hebben een golflengte van 780 tot 808nm en dat licht is bijna niet zichtbaar omdat het tegen infrarood aan ligt en daarnaast nauwelijks vermogen heeft. Bij deze golflengte is een vermogen van 200mW nodig om iets te laten ontbranden. Een DVD speler gebruikt een rode laser van 650nm met een vermogen van < 1mW. Het vermogen is zo laag dat je het licht bijna niet ziet. Bij deze golflengte is een vermogen van minstens 50mW nodig om iets te laten ontbranden. Maar nogmaals, de laser is alleen actief bij het afspelen van een CD of DVD.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet mee eens, met je juiste lens brand je in hout, kun je ballonnen laten knallen, hoe kun je anders een CD-R beschrijven? Dat gaat met intense hitte(!)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@RoqueTrader de laser uit een gewone CD speler, en daar gaat de vraag over, heeft bij lange na niet het vermogen om te branden in hout of balonnen te laten knallen, welke lens je ook gebruikt. Lasers uit CD/DVD branders (100mW-400mW), maar daar gaat de vraag niet over en ik vraag me ook af of die wel bestaan voor in de auto. En dan nog is dat alleen tijdens het beschrijven van een CD/DVD, wat wat met een GPS houder in de speler totaal onmogelijk is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de info , ik ga het deze week zeker uitproberen nu ik weet dat het geen kwaad kan !
In jou geval is het geen enkel probleem. De speler zal proberen je 'CD' te lezen, dat gaat natuurlijk jammerlijk mislukken. Dan schakelt de speler gewoon alle motoren weer uit en de laser ook. Risico dat er dan iets doorbrandt is dus nihil.
Overigens heb ik m'n twijfels of iets anders in zo'n drive doen het mechaniek of de kop niet beschadigt en daardoor het ding om CD's af te spelen onbruikbaar wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik gebruik de cd speler helemaal niet , dus geen erg moest de leeskop het niet meer doen , bedankt voor de info !