Hoe ver zendt een 800 en een 1800 Mhz 4G zendmast?

Weet wel dat 800Mhz veel verder uitzend dan 1800Mhz, bij 1800mhz heb je 4x zoveel palen nodig om het effect van 800mhz te krijgen. Maar hoe ver zenden ze, iemand?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
10K

Het beste antwoord

Radiogolven kunnen inderdaad niet goed om een hoekje gaan. Dus rechtuit kun je ze ver ontvangen (maar wel met een sterk afgenomen signaalsterkte), maar door het gebogen aardoppervlak wordt het bereik in de praktijk beperkt. Radiogolven komen iets verder dan de echte zichtbare horizon, en men noemt dat wel de radiohorizon.

In de begintijd van de mobiele telefonie zochten de operatoren (zoals bijvoorbeeld Vodafone) allemaal naar hoge punten om zendmasten op aan te brengen. Dan had die antenne een groot bereik op de grond.

Tegenwoordig is het aantal gebruikers van mobiele telefonie zó enorm toegenomen, dat het bereik van de hoogst geplaatste antennes juist tot gevolg had, dat er in de “cellen” waarin telefoons met die ene mast communiceerden, te veel telefoons kwamen te zitten. Men is toen gaan streven naar kleinere “cellen” (het heten immers ook “cell phones”in het Engels) en men werkt dus met veel méér antennes op minder hoge punten. Daarom zie je vaak antennes op hoge masten waar ze dan niet helemaal bovenin bevestigd zijn.
Ik denk dat dit de reden kan zijn dat er voor het 1800 MHz net veel meer antennemasten worden gebruikt, want op zich komen beide soorten signalen even ver.

Een verschil is wel dat 1800 MHZ gemakkelijker tussen hoge gebouwen, en ook in die gebouwen zelf, gereflecteerd wordt door muren en zo. In een stad met allemaal hoge gebouwen heb je met 1800 MHz vaker ontvangst van een zendmast dan in de 800 of 900 MHz band. En dat vertaalt zich ook vaak in minder batterijverbruik, omdat moderne telefoons hun zendkracht beperken als een zend- en ontvangstmast dichtbij is of in elk geval door reflecties gemakkelijker te bereiken is.

Het bereik van radiogolven in de UHF band is in kilometers: 4 maal de wortel uit de hoogte van de antenne in meters. In deze benadering wordt de hoogte van de ontvangende mobiele telefoon op de grond verondersteld.
Nauwkeuriger gezegd: 4 x (wortel uit hoogte zendantenne plus hoogte van ontvangstantenne). Hoogten uitgedrukt in meters, en dan heb je de theoretisch maximale afstand in kilometers.
Dzeze vuistregel geldt trouwens ook voor FM radio-ontvangst en televisie-ontvangst in de VHF band (voorzover we nog door de ether ontvangen, met name televisie gaat tegenwoordig vooral via de kabel).
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (1)

Elke mast zendt oneindig ver. Maar hoe verder van de mast af, hoe zwakker het signaal. En of het signaal sterk genoeg is om er nog iets mee te doen, hangt onder andere van je mobieltje af.
En het is niet alleen belangrijk hoe ver het signaal komt, maar ook wáár het signaal komt. Door de kromming van de aarde kan een mobieltje ook buiten bereik van een zender zijn. Hoe sterk die ook uitzendt.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat klopt, ben eigenlijk alleen nog benieuwd naar het antwoord in kilometers, ongeveer. Ben benieuwd hoe ver die zendt.