Wat is een socket nou precies? Hebben Intel processoren en AMD processoren alleen verschillende sockets of zijn er meer verschillen op het moederbord?

Alvast bedankt voor het antwoorden! :).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.9K

Het beste antwoord

Een socket is de ingang voor een CPU(processor). Intel heeft verschillende socket als 1150, 1155, 2011, 775 en AMD sockets als AM3, AM3+, FM2. Een CPU die je koopt heeft een overeenkomstige socketbenaming.

Waarin een moederbord(mobo) verschilt is veel meer dan alleen de socket. Veel fabrikanten hebben meerdere 1150 socket mobo's. Een aantal verschillen/functies/specs zijn:

Grootte: ATX, microATX, EATX
Aantal CPU's (dus twee sockets bijv.)
Aantal sloten/verbindingen: RAM, PCIe, SATA, USB,
Videouitgangen: HDMI, VGA, DVI

En dan is er nog een hele belangrijke Chipset, die bepaalt op zich weer of allerlei functies en specificaties op zich weer aanwezig kunnen zijn. Naast socket kijk je dus vaak weer gelijk naar welke heeft het mobo.

Hier een uitleg over wat er kan verschillen in chipset:
http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Z87-H87-H81-Q87-Q85-B85-What-is-the-difference-473/

Op tweakers kan je moederborden zoeken met al deze en meer functies.
http://tweakers.net/categorie/47/moederborden/producten/

Zoals je ziet kan er dus naast socket veel meer verschillen aan een moederbord.

Toegevoegd na 8 minuten:
Oh en voordat iemand begint je vergeet nog ... en ... . Ja dit is zeker geen volledige lijst dan zou ik nog wel twee kantjes vol kunnen tikken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geweldig! Dankuwel voor uw hulp, heb hier heel veel aan gehad! Ik snap het nu veel beter :). Nogmaals bedankt almachtige computer deity _0_.