Kan ik de intelcore i7 van mijn ene laptop in een andere labtop steken van intelcore i3?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Processors zitten over het algemeen gewoon vast gesoldeerd op het moederbord van je laptop middels BGA(ball grid array)

Onder de processor zitten kleine balletje (loodvrije) flux die door verhitting allemaal smelten en hechten aan het moederbord wanneer de processor geplaatst wordt.

Het is hierdoor bijna onmogelijk van processor te wisselen zonder een(vrij kostbaar) re-ball/reflux procedé....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus is het onmoglijk om mijn i3 te vervangen door mijn i7?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet onmogelijk, maar bijna onmogelijk. Maar als de socket verschilt is het zeker onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor elke prijs is alles mogelijk... wat ik zei refluxen en reballen is een duur proces die voor 'normale' laptops niet haalbaar zijn, maar als je een 100Gbit optisch switchboard hebt van 200.000 euro misschien weer wel...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WDHBGS: heb jij weleens laptops aangeduid gezien met sockets? Nooit toch? Er zit geen socket op een laptop moederbord, op z'n best wordt er een heel subprint vervangen met proc en al erop...maar die laptops zijn schaars omdat het allemaal goedkoop moet en niemand de moeite neemt om het ruilen voor een snellere versie. Processors gaan tegenwoordig ook niet meer stuk i.t.t. vroeger...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk, BGA werkt inderdaad zonder socket.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"heb jij weleens laptops aangeduid gezien met sockets? Er zit geen socket op een laptop moederbord,"
"BGA werkt inderdaad zonder socket."
...... http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_socket
http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_G2
http://en.wikipedia.org/wiki/Consumer_Ultra-Low_Voltage#Based_on_Sandy_Bridge_microarchitecture BGA werkt gewoon met socketnummer (welke gelijk is aan de pincount, welke dan geen pins zijn maar balletjes). BGA1023 bijvoorbeeld. BGA heeft enkel betrekking op de manier van hoe het op het "socket"/mobo komt. Er zijn laptops die wel pins(PGA) gebruiken zoals bij desktops en dus te vervangen zijn, ik laat het ook weg in de antwoorden omdat het gewoon weinig voorkomt en vaak weinig zinvol is naast allerlei problemen met wattage/koeling/verkrijgbaarheid. In theorie zou je een BGA1023 met een andere BGA1023 kunnen vervangen een BGA1023 kan nooit met een BGA1288 vervangen. Als je een laptop met PGA hebt:
https://www.youtube.com/watch?v=nOxJKRwkX3A Dus PGA=zelf te doen, als je een beetje durft te schroeven
BGA(zelfde ballcount)= alleen in theorie mogelijk, wellicht met specialistische apparatuur.
BGA/PGA(ongelijke ball/pincount)= zelfs in theorie niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=e3eg77kRaRY einde filmpje Soldeer nu maar eens eens een andere pin/ballcount CPU terug....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor het antwoord. De onhaalbaarheid in de praktijk weegt hier gewoon het meest. Stel dat beide de zelfde PGA-socket zouden hebben zou je nog met voeding en koeling zitten aangezien een i7 weer meer zou trekken/warmte af zou geven.