als ik mijn ram van mijn pc van 3gb naar 8gb uitbreid word mijn computer dan sneller? En waaraan wordt die dan sneller?

specificaties

-intel core i3 processor
-windows 7 home premium 64 bit
-3 gb ram
-intel core HD graphics 3000

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Antwoorden (4)

Nee, een pc wordt niet sneller van meer geheugen. Dat is een van de grootste fabels in computerland. Het systeem kan vertragen als er te weinig geheugen aanwezig is (een groot verschil met de andere stelling). In de praktijk gebruikt een normale gebruiker niet meer dan 3-4GB geheugen (vaak niet eens 2GB) en is 4GB+ dus overkill en is er geen snelheidswinst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Open taskmanager, rechterklik op de startbalk en open taakbeheer. En bekijk eens hoeveel RAM je gebruikt als je vaak tegen de 100% aanloopt heeft uitbreiden zin. Dit wordt nog eens vertekend door Windows die gewoon een hoop RAM gijzelt zonder dat dit echt gebruikt wordt (dus 80% zegt niet echt dat je bijna alles echt gebruikt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je er meer geheugen in stop
kan hij je gegevens sneller ombouwen
je zou denken omdat je CPU hetzelfde is dat dat niet zou uitmaken.

Nu zal je bij gewoon surfen waarschijnlijk niet veel merken
hij laadt pagina,s wel sneller en je kan meer pagina,s open hebben
Maar de grens is daar toch het internet zelf
Bij snelle games en videobewerking heb je daar meer profijt van
zeker kun je nu ook veel meer programma tegelijkertijd in het geheugen laden.

Je kan het zien als een lopende band waaraan meerdere machines hun werk doen, elke machine heeft zijn eigen handeling en tussen product
Dus hoe langer de lopende band, hoe meer machines je achter elkaar kan zetten.
hoe korter de band hoe minder machine handelingen kunnen uitvoeren.
en er gaat veel tijd verloren omdat op een gegeven moment de "machines" van plaats moeten ruilen
die gaan dan tijdelijk weer uit het geheugen
om later weer terug te worden gezet
dat wisselen kost tijd

hoe groter je geheugen hoe meer machine onderdelen van een programma kunnen worden ingeladen
zonder dat daarvoor weer een bepaald gedeelte van een ander machine moet worden overgescheven om een ander onderdeel van het programma in te laden om een verdere bewerking te doen
dat is waarom
hoe meer geheugen hoe beter
capthavoc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Omdat je er meer geheugen in stop kan hij je gegevens sneller ombouwen." Dat is dus gewoon echt niet waar. "hij laadt pagina,s wel sneller" Ook niet waar. Het wordt niet sneller, je hebt alleen maar de kans dat dingen niet vertragen omdat niet gewacht moet worden op de HDD als het geheugen volloopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een pagina met 3GB in .5 sec op je scherm staat, staat dat met 8GB ook in .5sec op je scherm. Pas als je 40 pagina's tegelijk opent kan het zijn dat het langzamer wordt. Let op dan wordt het langzamer. sneller worden kan nooit met meer geheugen. Alleen met sneller geheugen of een snellere CPU of een snellere HDD(SSD) wordt een pc sneller. (voor gaming nog GPU).
capthavoc
11 jaar geleden
mijn macje werd er wel echt sneller door hooor ;)
Maar goed 8 gig voor een windows pc
is wat overdreven
voor normaal gebruik
heb er ook maar 3 gig in maar voor mijn macje is dat echt een groot verschil
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hij werd niet sneller, het kan zijn dat door te weinig RAM eerst de Mac vertraagde bij zwaar gebruik(veel progs open veel pagina's open). Die vertraging kan dan door verhogen van RAM wegnomen worden. Dat is NIET hetzelfde als sneller worden. Het gaat dus vooral om hoe je het verwoord. Meer RAM maakt een PC niet sneller, te weinig RAM kan een PC vertragen... Jij geeft iemand de hoop dat zijn PC sneller kan worden, dat is gewoonweg niet zo, daar gaat het mij om. Vooral bij gewone gebruikers zal je zien dat het verhogen van het RAM 0 effect heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mrTomaat is er nog iets anders wat er aan mijn laptop te upgraden is het is een ASUS K53E. of is het slimmer om hem te verkopen en dan een desktop te kopen. en hoeveel zou mijn computer waard zijn hij verkeert in goede conditie. alles werkt nog. en hard-resets zijn mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zal eerst eens uit moeten leggen waarom je denkt dat je een nieuwe computer nodig hebt, voor gewoon gebruik is dat een prima ding. Waar loop je tegen aan?
Je werkgeheugen word sneller,maar je pc maakt maar gebruik tot 6gb door je BIT.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees dat veel mensen hier de term: 'geheugen word sneller' gebruiken, maar wanneer je geheugen koopt, zit daar een clock snelheid aan vast, het aantal Mhz, wat niet sneller word wanneer je meer geheugen koopt. Dit word alleen sneller wanneer je deze overclockt.'

Het is wel zo, dat wanneer je meer geheugen (ram) in je computer installeerd, er vaak meer geheugen vrij blijft bij veel applicaties open.

wanneer je geheugen op raakt, gaat je computer automatisch "Page Files" gebruiken, dat was volgens mij een tijdelijke opslag voordat de opdracht door gaat naar het geheugen omdat deze vol is, en Page Files is daarom ook langzamer.

Ik wou het alleen even bijvoegen,
M.v.g. Shiva :)