Is een SSD drive altijd even snel met schrijven van data?

Aangezien een SSD geen koppen heeft die in positie moeten komen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (7)

Ik denk het wel, maar ik denk niet dat je computer alles even snel over brengt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je computer niks anders te doen heeft is ssd inderdaad altijd even snel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. De (veel) duurdere SSD's wel, de normale SSD's zijn doorgaans nauwelijks sneller, en soms langzamer dan de 'normale' harde schijven. SSD schijven zijn vooral sneller in het uitlezen van data. Dit is ongeveer de huidige stand van zaken, de technologie gaat erg snel vooruit, het kan zijn dat dit schrijven over een half jaar alweer achterhaald is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. De (veel) duurdere SSD's (MLC oftewel Multi-level cell) wel, de normale SSD's (SLC oftewel Single level cell) schrijven data nauwelijks sneller (soms zelfs langzamer) weg dan de 'normale' harde schijven. SSD schijven zijn sneller in het uitlezen van data. Dit is ongeveer de huidige stand van zaken, de technologie gaat erg snel vooruit, het kan zijn dat dit schrijven over een half jaar alweer achterhaald is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een SSD heeft in principe altijd dezelfde snelheid met het schrijven van data. Het is echter de computer (en de actieve processen) die de snelheid van schrijven bepalen. Indien een actief proces (programmaatje) processortijd vraagt, dan kan het voorkomen dat het wegschrijven van data de ene keer langer of korter duurt als de andere keer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De "traagheid" van een gewone HD wordt opgevangen op twee niveau's: caching en intelligente firmware (software ingebakken in de electronica) op de HD zelf, en caching in het operating system. Het aantal "seeks" (verplaatsingen van de lees/schrijf koppen) wordt hiermee zoveel mogelijk beperkt.

Een SSD heeft wel een aantal andere voordelen, zoals een lager stroomverbruik en minder kans op storingen. Hier staat dan wel weer een hoger prijskaartje tegenover.

Momenteel zijn de verschillen in snelheid minimaal. De ontwikkelingen op dit gebied staan echter niet stil, dus dit kan volgend jaar ineens allemaal heel anders zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Minimale resultaten tegenover een zure dure SSD, een tip is dus nog wachten tot dat er maximale resultaten behaald zijn, tot nu nog een IDE / SATA HDD kopen