Scheurtje in de kabel van m'n MacBook lader, waar sinds net stroomflitsjes uitkomen. Levensgevaarlijk of niks aan de hand?

In de kabel van mijn (neppe) MacBook lader zit een klein scheurtje. Dat is al heel erg lang zo, hij doet het er niet minder om. Nu wil ik net mijn laptop aan de lader leggen, dus ik pak het kabeltje op, en toen 'knisperde' het een beetje en kwamen er van die stroomflitsjes uit bij het scheurtje. Levensgevaarlijk en weggooien, of is er niets aan de hand? Ik durf m'n laptop niet aan de lader te leggen..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.3K

Antwoorden (1)

Indien het om het kabeltje gaat tussen de transformator en de laptop is het niet gevaarlijk voor de mens, dit is namelijk een lage gelijkspanning. Indien het gaat om het netsnoer, snoer tussen wandcontactdoos en de transformator (lader), is het levensgevaarlijk. Hier staat immers 230 volt op, met een maximale ampère stroom van 16 ampère. Dit kan dodelijk zijn! Maar in allebei de gevallen kan er een kortsluiting komen, dit is iets wat je niet moet willen. Hierdoor kan A, je laptop beschadigd raken B, brand veroorzaken, C, mens en dier getroffen raken. In deze is het in allebei de gevallen ook niet aan te raden om hier reparatie in toe te passen. Helemaal niet in de 230 volt kabel. Koop nieuw en je bent zeker van geen ongelukken. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was toch 220 volt? Of is dat verandert?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, sinds een aantal jaren is de netspanning opgeschroefd naar 230 volt. Dit is gedaan omdat er steeds meer stroom wordt gebruikt (verbruikt) en het lastiger is om het amperage te verhogen. Huishoudens zijn maximaal afgezekerd op 16 ampère en dat is wel een beetje de Max.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij was de scheur tussen de transformator en de laptop, wat geen enkel probleem is buiten dat de scheur soms groter wordt. Bij mijn nieuwe lader is het ook beginnen scheuren dus plak ik het vast en leer ik er mee leven! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het op een nette manier aftaped dan moet het goed gaan. Maar als je van meer dan een draadje de kern bloot ziet liggen dan niet zomaar aan elkaar plakken. Dan elk draadje apart omwikkelen. Ellende van dat soort kabeltjes is dat het bijna allemaal tere kabeltjes zijn. Vaak gaan ze bij de plug het eerste stuk, ik zelf wikkel al bij een nieuw kabeltje er een stuk tape er omheen. Succes!