Is mijn harde schijf (bijna) kapot of heeft mijn PC een virus die je onderstaande wil doen geloven?

Bij het opstarten van mijn laptop kreeg ik gisteravond ineens onderstaande melding. Gistermiddag nog zonder problemen opgestart, daarna van huis gegaan en gisteravond toen ik terug kwam kreeg ik dit.
Is de harde schijf (bijna) kapot? Of ben ik op een verkeerde site geweest en wil bij het opstarten een virus doen geloven dat je harde schijf kapot is?
Als ik op 'Enter' duw, start mijn PC (nog) wel gewoon op, documenten, afbeeldingen, favoriete internetpagina's etc. zijn er allemaal nog.

[quote]SMART Hard Disk Error

The SMART Hard Disk check has detected an imminent failure. To ensure not data I oss, please backup the content immediately and run the Hard Disk Test in System Diagnostics.

Hard Disk 1 (301)

F2 System Diagnostics

ENTER - Continue Startup

For more information, please visit www.hp.com/go/techcenter/startup[/quote]

8 jaar geleden
in: Hardware
3.8K
Cryofiel
8 jaar geleden
Het zou best een echte melding kunnen zijn. Dit is inderdaad een typische SMART-melding. De taalfout in de tekst is echter iets dat ik niet verwacht bij een bedrijf als HP. Die wijst er ontegenzeggelijk op dat het een virus is dat probeert net te doen alsof het een echte HP-melding geeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zover ik weet kunnen deze handelingen geen virus activeren en je wordt ook niet naar een website gestuurd waar narigheid vandaan kan komen. Ik zou in ieder geval wel aktie ondernemen bij deze melding.
Fifagek
8 jaar geleden
@Cryofiel, Een taalfout was mij nog niet eens opgevallen (behalve dat ik I oss wel erg vreemd vond, wellicht doelt u daar op). Ik vind het echter vreemd dat als je op 'Enter' klikt dat je dan wel gewoon kunt opstarten en je ding kunt doen.
Zojuist heb ik AVG 2015 (virusscanner) en Ccleaner (opschoonprogramma) eroverheen gehaald maar beide verwijderen hem niet. Of het is een hardnekkig virus wat alleen verwijdert kan worden door opnieuw Windows te installeren? Of het is een serieuze melding....... Dan maar een back-up gaan maken..
Cryofiel
8 jaar geleden
@Fifagek, ik zag die "l oss" ook, maar ik ging ervan uit dat dat een kopieerfoutje was, en dat er op het scherm gewoon "loss" stond. "To ensure not data loss" is echter geen Engels. Het is wel typerend voor het soort pseudo-Engels dat je krijgt als je een tekst door een vertaalmachine naar het Engels laat vertalen, of dat wordt geschreven door iemand die het Engels niet goed beheerst.
Fifagek
8 jaar geleden
@Cryofiel, De Engelse tekst die hierboven staat (heb ik geprobeerd te quoten) is vanochtend letterlijk overgeschreven van de melding die ik kreeg zodat ik precies wist wat er gezegd werd.
Dit is dus geen kopieerfoutje, hoogstens wat onduidelijk door het systeem zelf beschreven. Deze tekst is dus niet door de vertaalmachine gehaald. Volgens mij heb ik het daarnaast ook goed overgenomen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik bedoel niet dat JIJ de tekst door een vertaalmachine zou hebben gehaald (waarom zou je?), maar dat de schrijver van het virus de tekst heeft bedacht in zijn eigen taal en hem vervolgens door een vertaalmachine heeft gehaald om hem in het Engels in zijn virus te zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem even contact op met helpdesk van HP en je weet alles zeker! En een Back-up maken kan natuurlijk geen kwaad als je het op een alleenstaand medium doet!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://support.hp.com/no-no/document/c01443502 The SMART hard disk check has detected an imminent failure.
To ensure no data loss, please backup the content immediately and run the Hard Disk Test in System Diagnostics. Knap stukje virus dat voor het OS een melding geeft. Niet onmogelijk, maar ik verdenk Fifagek toch van een overschrijffoutje of een slordige programmeur van een tikfout. Dat je door kan gaan is omdat de HDD nog net niet kapot is. Je kan met HDTune even checken wat er precies aan de hand is. http://www.hdtune.com/ Backuppen van belangrijke data is echter je eerste stap.
Fifagek
8 jaar geleden
@MrTomaat, Wellicht heb ik inderdaad een over schrijffout gemaakt. De l (of hoofdletter i of wat het ook zijn mag) staat aan het eind van een regel op het scherm, zonder afbreekstreepje o.i.d., dus wie weet is het wel gewoon 'loss' alleen is het na de 'l' natuurlijk een vreemde plek om af te breken en ook zonder streepje. Laten we zeggen dat de programmeur op een vreemde plek afbreekt en ik een overschrijf foutje gemaakt heb.
De HD Tune ken ik niet. De site waar u echter het eerste op linkt dan weer wel. Ik heb een harde schijf controle uitgevoerd (ESC, F2 Systeem informatie, F4 harde schijfcontrole) waar de PC 3,30 uur mee bezig is geweest ongeveer, maar daar krijg ik niet veel meer uit als Hard Disk 1 Smart (301) terwijl er volgens 'Outcomes of the ..........; 4 dingen uit kunnen komen met tekst. Geen fouten gemeld, Het probleem is volledig verholpen, De sector is opnieuw ingedeeld of een Specifieke fout met een garantie ID-code. Ook in het Error Log (F11) is niet veel meer te vinden als '0301'. Voor de rest heb ik alle opties geprobeerd, dus F1 (System Information), F2 (Start-up Test), F3 (Run-in Test), F4 (Hard Disk Test) en F11 (Error Log), maar nergens een betere foutmelding als 0301 te vinden,
De schijf die kapot is zou de Toshiba MK7559GSM zijn en de volumes C, D en E.
Ik vrees dat er niets anders op zit dan contact met HP te zoeken en dan maar hopen dat hun wat kunnen met 'alleen; 0301 als foutmelding. Ik weet het anders ook niet meer! Een backup heb ik trouwens eerder deze week op de Externe harde schijf gemaakt, maar ook dat kostte me 2,5 uur voor die dat klaar had.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je een HP laptop hebt en dit is een waarschuwing dat er problemen kunnen zijn met je harddisk.
Nu is er nog niets kapot maar ze raden je aan een backup te maken en de harddisk te controleren.
In de bron vindt je meer informatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fifagek
8 jaar geleden
Ik heb inderdaad een HP laptop. Een back-up maken is dan geen gek idee als er problemen kunnen zijn met de harddisk.
Misschien een stomme vraag, maar hoe moet je een hard disk controleren? Bedankt voor de bron. Ik zal deze wel eerst door Google Translate moeten halen omdat mijn Engels niet geweldig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je op f2 drukt wanneer je het bovenstaande te zien krijgt kom je in de dignostic tools terecht (volgens het boveenstaande bericht iig)
hier kun je dan een hd check uitvoeren.
dan bestaat er ook nog een reele kans dat het programma je hd kan " repareren"
Fifagek
8 jaar geleden
Bron gebruikt, zie hier boven als reactie op Mr. Tomaat wat de uitkomst was.
Fifagek
8 jaar geleden
Dames, heren, bedankt voor alle antwoorden. Ondanks dat het nog een prettige discussie/hulp was ben ik genoodzaakt de vraag te sluiten omdat het systeem het anders over 5 minuten zelf doet.
Jammer dat ik niet duidelijk heb gekregen wat de code in vergelijking met de 4 uitkomsten van de harde schijf test betekenen, maar het zij zo. Nogmaals dank!