Hoe kan ik mijn pc het best stofvrij maken?

Hallo,
Ik heb nu ong. 3 maanden een Game-Pc. Nu weet ik dat ik om de 3 maanden ongeveer(?) de binnenkant stofvrij moet maken enzo?
Maar hoe doe ik dit en hoe kan ik dit het best doen?

Mvg, Casper

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Antwoorden (2)

je kunt het apparaat open schroeven en stofvrij blazen met speciale luchtspuitbussen. uit deze bussen komt krachtige, droge lucht.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en hoe kom ik aan zoiets?
Ritsuka
9 jaar geleden
te koop bij de MyCom en andere computerwinkels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is er ook een andere manier zonder zon luchtspuitbus?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat het beste en snelste met een blaaspistool en compressor. Geen hobbyist in jouw buurt met zo'n ding?
Ik gebruik er voor het schoonmaken van een PC en andere elektronica een speciaal setje die op de stofzuiger past.
Voordeel de zuigkracht wordt aangepast tot het nivo dat veilig is voor de interne PC onderdelen en het is een eenmalige aanschaf. Zorg er wel voor dat je de onderdelen niet aanraakt.

Met het schoonmaken met perslucht heb ik ventilatoren stuk zien gaan. Nadeel te veel kracht

Met een kwast of penseel door je PC gaan werkt ook goed. Hiermee veeg je de stof weg. Nadeel je maakt contact met de onderdelen en kans op statische elektrische mini vonken. Vooral voor de fans, ventilatoren en andere niet elektrische onderdelen zeer geschikt. En voor de rest een rietje om zachtjes stof weg te blazen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Met het schoonmaken met perslucht heb ik ventilatoren stuk zien gaan" Dan heb je het niet goed gedaan. Het is heel eenvoudig om je blaaspistool zodanig te richten dat een ventilator niet over zijn toeren gejaagd wordt. Met een kwast of penseel kun je nooit tussen de ribbetjes van het koelblok van de processor komen, en dat is toevallig het meest essentiële onderdeel wat schoon moet blijven. Een dun pijpje op de stofzuiger heb ik ook geen goede ervaring mee, de zuigkracht wordt daardoor veel te klein. Je hoeft echt niet zo voorzichtig te zijn hoor, de prints en de onderdelen er op kunnen heel wat hebben. Ik heb er al tientallen gedaan met perslucht en nog nooit een probleem gehad. Het enige waar je op moet letten zijn inderdaad de ventilators. Tot slot: hoe wil je in godsnaam met jouw methodes de gesloten kast van de voeding van binnen schoon krijgen? Er uit halen en demonteren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad de voeding kan heel wat meer hebben, dan mag je wel de wel wat meer kracht op zetten. Zelf heb ik geen ventilator stuk geblazen, maar collega's hebben het wel gedaan. Ik zeg alleen dat je met perslucht en ventilatoren op dient te passen. En de spuitbussen zijn duur. Ik vind ze gebakken lucht in een blik.
En voor de koel ribben gebruik ik de volle kracht van de stofzuiger. Of die blaas je inderdaad schoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#carsrac
Ook op de voeding zit een ventilator.
Ik vergat te zeggen dat je de ventilator ook stil kunt houden met je vinger of een blokkerstaafje.