Als games 8 cores ondersteunen, ben je dan beter af met AMD FX8350 of I5 4670K?

Ik heb momenteel de FX 8350 maar wil graag van AMD af, niet omdat het niet goed presteer maar toch. Hoe zit het?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar wil graag van AMD af, niet omdat het niet goed presteer maar toch. Waarom dan wel? Overgaan op Intel betekent en een nieuw moederbord en een nieuwe CPU, en dan zijn de prestaties wellicht marginaal beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je wil gamen en betere prestaties wil zou ik geen geld gaan stoppen in een zinloze switch, maar een betere videokaart aanschaffen. i5+mobo= zomaar 270 euro, daar kan je een leuke GPU voor halen. 7970 (280X) of een GTX 770.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben in bezit van een msi gtx770 2gb sli, toch bedankt voor de tip!!

Antwoorden (2)

Naja er zit niet zo echt veel verschil in tussen die twee processoren.. maar de meeste performance is toch wel intel.. dus ik zou de i5 4670K doen als je voor een betere performance wil.. maar als je geld wil besparen ga dan maar voor de FX 8350.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op vlak van prestaties (zeker voor een game-pc) is de keuze tussen beiden snel gemaakt.

amd levert de beste prijs-prestatieverhouding in het budgetsegment.
intel levert buiten dat segment dan weer de beste prijs-prestatieverhouding.

Behalve die prijsprestatieverhouding zijn er natuurlijk nog een aantal andere zaken om rekening mee te houden. Maar soit.

Bij jou is het een ander verhaal. Jij hebt al de keuze gemaakt voor amd en er het geld aan uitgegeven. De amd houden kost je dus niks meer.

Overschakelen op een intel + geschikt moederbord kost je dus €250 tot (als je niet wil dat dat moederbord je teveel beperkingen oplevert) zelfs €400.

Dan valt de vraag of dat bedrag die prestatiewinst waard is dus helemaal in het water.

Stel persoon A wil een nieuwe pc kopen en moeten kiezen tussen intel en amd. Bij intel krijgt ie meer waar voor z'n geld dus kiest ie logischerwijs voor intel.

Maar stel dat persoon B al een pc heeft met amd-cpu. Hij kan ook overschakelen op intel. Maar krijgt hij dan ook meer waar voor z'n geld? Nee, het meeste voor z'n geld krijgt ie in dat geval bij amd want die heeft ie al in z'n pc, dus dat kost 'm niets meer.

Kortom: als die amd voldoende presteert voor wat jij wil, heb je geen reden om over te stappen op intel.

Breekt ooit de dag aan dat je cpu-prestaties niet meer voldoende zijn? Dan is de kans groot dat je wél een interessante deal kan maken door een nieuw en moderner moederbord met intel-cpu-socket en bijbehorende intel-cpu aan te schaffen (er van uitgaande dat de kaarten tussen intel en amd dan nog steeds liggen zoals dat nu het geval is).