Waarom werkt mijn nieuwe 4GB geheugen niet?

Ik heb nieuw geheugen gekocht, maar dat werkt niet. Het geheugen staat op de QVL (Qualified Vendors List) van Asus, compleet met typenummer en alles.

Wat heb ik gedaan:
--  Moederbord: Asus P5B SE.
--  Ik *had* 2 chips van elk 1 GB (Team Group
     Team-Elite-800 1GB DIMM DDR2 PC2-6400U DDR2-800
     (5-5-5-16 3-21-6-3).
--  Die heb ik eruitgehaald en vervangen door 2 chips van
     elk 2 GB (Kingston, 667 MHz, want de QVL bevatte
     geen chips van 800 MHz).
--  De POST herkende slechts 3 GB. Waarom?
--  Daarna foutmelding: overclocking error. Maar ik heb
     helemaal geen overclocking ingesteld!
--  Na fiedelen met de BIOS instellingen kwam er geen
     overclocking error meer, en begon Windows te starten.
     De POST zag echter nog steeds slechts 3 GB.
--  Windows gaf een spontane herstart, nog voordat het
     login-scherm verscheen.
--  Nieuwe geheugen eruit, oude geheugen er terug in,
     BIOS-instellingen terugzetten, en alles werkt weer.

Mijn vragen:
--  Waarom ziet de POST slechts 3 GB? Dat een 32-bit OS
     die beperking heeft, begrijp ik, maar de POST?
--  Wat moet ik doen om Windows niet te laten crashen
     op het nieuwe geheugen?

Uiteindelijk wil ik mijn oude (2x1GB) en mijn nieuwe (2x2GB) geheugen tegelijk in de computer zetten, zodat ik 6 GB heb.

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/geheugen.244562 .

Toegevoegd na 26 minuten:

Oh ja, tijdens de POST zegt hij over het *huidige* (dus 2x1GB) geheugen, dus het geheugen dat goed werkt:

PC2-4300 Dual Channel Interleaved.

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Hardware
Ritsuka
12 jaar geleden
Welke Windows heb je? Ondersteund die wel zoveel GB?
Cryofiel
12 jaar geleden
Vista 64-bit Ultimate. Die ondersteunt in ieder geval 8 GB. Maar dat de POST slechts 3 GB ziet, verbaast me. De POST heeft namelijk helemaal niets met Windows te maken. Al zou ik nog DOS draaien, dan nog zou ik verwachten dat de POST alle 4 GB ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou even de reepjes een voor een kunnen testen om te kijken of er een de fout geeft, kapot is. Wel vreemd dit.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het werkt! Het probleem bleek te liggen in de snelheid van het DRAM. Mijn oude geheugen is volgens specificatie 800 MHz, maar het draaide op een schamele 533 MHz. Mijn nieuwe geheugen is volgens specificatie 667 MHz. Het probleem was tweeledig. Dat BIOS slechts 3 GB zag zodra ik het oude geheugen verving door het nieuwe geheugen, kwam doordat ik Memory Remapping uit had staan. Toen ik dat aanzette, zag BIOS wel 4 GB. Maar Windows crashte. Dat probleem werd veroorzaakt doordat de geheugenbus automatisch omschakelde van 533 MHz naar 667 MHz toen ik het geheugen wisselde. Die 667 MHz was teveel, ondanks dat het volgens specificatie wel zou moeten kunnen. Ook het oude geheugen blijkt trouwens niet op 667 MHz te kunnen draaien. Toen ik het nieuwe geheugen weer weghaalde en het oude terugplaatste, ging de snelheid van de geheugenbus automatisch weer terug naar de oorspronkelijke 533 MHz. Omdat het geheugen volgens specificatie 800 MHz aan moet kunnen, heb ik de snelheid in het BIOS handmatig op 667 MHz gezet. En wat bleek: Windows crashte! Het veranderen van de timings van het geheugen in de meest trage waarden (5-6-6-15) gaf geen soelaas. Toen heb ik het oude geheugen verwijderd, het nieuwe geheugen erin gezet, en de snelheid van de geheugenbus op 533 MHz laten staan. En zie: nu loopt Windows stabiel! En Windows ziet ook direct de volle 4 GB, zonder herinstallatie. Zodra ik de snelheid van de geheugenbus weer op 667 MHz zet, of op [Auto] (wat overeenkomt met diezelfde 667 MHz), crasht Windows weer. Ik heb daarna het oude geheugen erbij gezet. Mijn computer draait nu dus op het nieuwe geheugen (2x2GB) PLUS het oude geheugen (2x1GB), dus in totaal 6 GB. BIOS en Windows zien allebei het volledige geheugen. Zolang ik de geheugenbus maar op 533 MHz laat lopen, is alles stabiel. Waarom ik niet voor 667 MHz kan kiezen is me een raadsel - maar nu werkt het in ieder geval!

Antwoorden (2)

Om 4GB te kunnen gebruiken moet "Memory Remapping" aangezet worden in je BIOS. Misschien staat dat nog uit?
bamibal
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Uit het artikel haal ik dat memory remapping alleen nodig is voor 32-bits OS-en. Ik gebruik een 64-bits OS, dus dit lijkt mij niet van toepassing - of zie ik iets over het hoofd?
capthavoc
12 jaar geleden
ik heb ook een asus die dezelfde melding heeft
ik zie wel found 4 gig ram usable 3 gig ram maar ik gebruik ook 4 gig zonder problemen
kijk even in systeem van windows 7 of hij daar wel de 4 gig telt ?
heeft hij er nu verder geen probleem mee dan zou ik het zo laten.
het bios kan je denk ik niet meer flashen naar hogere versie maar dat is denk ik ook niet nodig met 64 bits
of je mazzel hebt met het plaatsen heb met het oude geheugen weet ik niet maar het valt te proberen
Cryofiel
12 jaar geleden
Aha, je bedoelt dat de POST maar 3 GB ziet, maar de Windows wel het volledige geheugen ziet. Zal ik proberen, zodra ik het werkend heb. Zoals in mijn vraag beschreven, kom ik Windows helemaal niet meer in zodra ik het nieuwe geheugen plaats. Ik zal dus eerst moeten uitzoeken hoe ik ervoor zorg dat Windows weer start.
capthavoc
12 jaar geleden
misschien toch het bios flashen ? naar hogere versie ?
maar anders zou je zeggen dat het aan het geheugen ligt
wat er ook beweerd wordt.
doet ie het ook met 1 bankje van 2 gig erin ? hetzelfde probleem ?
willekeurig welke dan zou je zeggen dat je geheugen toch niet het juiste is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies daarom heb ik geheugen gekocht dat niet het snelste is: 667 MHz in plaats van 800 MHz. Dit geheugen staat namelijk op de Qualified Vendors List van Asus, en het geheugen van 800 MHz staat daar niet bij. Ik dacht dat ik het geheugen juist zo zou kunnen inprikken, juist omdat ik zulk "standaard" spul heb gekocht.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb zojuist de Memory Remap Feature aangezet. Die stond inderdaad uit. Maar goed, nu zit er nog alleen maar mijn oude 2x1GB in. Voor dat geheugen maakt het dus geen verschil of Memory Remapping aan of uit staat. Ik zal er, waarschijnlijk na het weekeinde, het nieuwe geheugen weer inzetten, en kijken of dat nu wel werkt, nu Memory Remapping aan staat. Ik heb trouwens ook CPU Spread Spectrum uitgezet. Ik las hier en daar dat dat soms stabiliteitsproblemen kon geven, hoewel dat eigenlijk alleen maar gebeurt bij overclockte systemen. Maar goed, het kan geen kwaad dit uit te zetten, dus dat heb ik voor de zekerheid ook maar gedaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb Windows 7 niet geïnstalleerd met 2x1GB.
Dit kan zijn dat u ofwel u Bios moet flashen naar de laatste nieuwe versie ofwel zou het best wel kunnen dat u windows 7 een keertje moet herinstalleren.
Aangezien u eerst 2x1Gb geheugen had steken en hier wsl windows 7 heeft geinstalleerd of geupgrade, heeft Windows 7 moeite om het nieuwe geheugen te lezen. Met het herinstalleren is dit probleem volgens mij opgelost.
U kan wel eerst eens testen met een hirens boot cd of dit probleem zich dan ook voordoet.

Een echt logische verklaring heb ik hier niet voor, It's more like a hunch :).

Toegevoegd na 11 minuten:
Oke, dit klinkt al iets logischer mss!
Zie bron :)