Waar moet je op letten als je een nieuwe PC aan wilt schaffen die je voornamelijk voor fotografie wilt gebruiken?

Buiten een enorme harde schrijf moet hebben voor de opslag (ik fotografeer voornamelijk in RAW) zijn de bewerkingsprogramma's enorm en houd ik ervan om snel te kunnen werken. Iemand goede tips???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Elke redelijke computer heeft tegenwoordig een harde schijf die groot genoeg is.

Kijk daarom vooral naar de hoeveelheid intern geheugen. Minimaal 4 GB, meer is beter.

Kies een 64-bits OS, dat is sneller dan een 32-bits OS, en pas bij een 64-bits OS heb je ook daadwerkelijk iets aan al je interne geheugen.

Het aller-, aller-, allerbelangrijkste is echter je scherm. En je videokaart, natuurlijk.

Kies een scherm met een digitale aansluiting. Ook je videokaart moet dan natuurlijk een digitale uitgang hebben.

Een digitale verbinding tussen videokaart en scherm is echter bij lange na niet genoeg. Als je een goedkoop schermpje hebt, krijg je alsnog bagger te zien.

Zoek een scherm dat alle kleurinformatie ook echt weergeeft. Er zijn schermen die weliswaar doen alsof ze 24-bits kleuren aankunnen (dat is 8 bits per kleurkanaal), maar die in werkelijkheid slechts 6 bits per kleurkanaal gebruiken. De rest wordt afgekapt of dithered weergegeven.

Verder moet het scherm niet afhankelijk zijn van de kijkhoek. Veel laptops hebben bijvoorbeeld een enorme kijkhoek-afhankelijkheid. Je kunt dat eenvoudig testen door een egaal blauw (of rood, of groen) beeld op het hele scherm te zetten. Ziet die kleur er dan aan de bovenkant anders uit dan aan de onderkant, of links anders dan rechts, dan is je scherm waardeloos voor fotobewerking: de kleur die je ziet, hangt dan maar net af van de kijkhoek.

Ook een spiegelend scherm is niet fijn. Dan wordt de kleur die je ziet namelijk erg beinvloed door de kleur van de kamer waarin je werkt.

Kijk eens bij de monitortesten van PRAD. Die zijn echt enorm goed en uitgebreid. Op de pagina's van PRAD vind je ook uitleg van alles waar ze over praten, zodat je zelf de benodigde achtergrondkennis kunt opdoen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

dan adviseer ik een Intel I5 processor, en 6 Gb Ram.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom 6 Gb RAM? Zoveel ruimte heeft RAW nu ook weer niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ik 4 net iets te weinig vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Waarom zou 6 GB te weinig zijn?
Mensen doen dit werk al vele jaren, en toen was zoveel geheugen niet eens mogelijk. En nu zou het ineens te weinig zijn??
Zelfs met de meeste megapixels en in RAW, zijn de foto's nooit groter als enkele tientallen MEGAbytes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 Gb te weinig? Zonder een 64-bits besturingssysteem, kun je 4 GB niet eens geheel aanspreken. Je besturingssysteem en toepassingen gebruiken 1 à 2 GB. Aan de overige 2 heb je ruim voldoende voor fotobewerkingen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
agree widar.
vlotte processor i5 of i7 4gb ram, een solid state schijf voor bewerk/opslag (de meeste serieuze bewerking progs slaan tussentijds op schijf op), en twee (sata 7200 r/m) schijfjes in raid (spiegel) als data tank. Verder een goed scherm (testen te over op internet) en indien je 64 bit software moet (dan dus ook je OS w7 64 bit) gebruiken, een overweging om je ram met nog 2gb extra uit te rusten... al is het alleen maar overkill, maar indien je ook video erbij doet, wel bruikbaar, en op zo'n configuratie niet veel extra euro's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een raid-configuratie is wel fijn als je weet hoe je ermee om moet gaan. Misschien is voor een leek een externe backup-schijf handiger, mits diegene wel fatsoenlijke backupgewoontes heeft.
Ik heb er geen verstand van, maar mijn vader is Fotograaf, werkt ook veel met photoshop en hij zegt dat een iMac wel echt een vereiste is dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was de Mac op bepaalde punten *misschien* beter, maar tegenwoordig geldt dat zeker niet meer hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dan is me pa en leugenaar..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha een leugenaar wou ik 'm nou ook weer niet noemen, maar hij mag z'n kennis wel eens opfrissen, als 'ie dit soort uitspraken wil blijven doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal hem informeren, thanks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een MAC is op bepaalde punten nog steeds beter als een PC.
Toch is er niets wat een MAC wel kan, wat een PC niet kan. Dus om nu te stellen dat een MAC een vereiste is... nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke punten dan? Een Mac is tegenwoordig weinig meer dan een pc met gestandaardiseerde onderdelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een Mac veel specifieker is met zijn hardware, is de software vaak veel kleiner, besturingssysteem ook (niet onnodig 20.000 drivers die je niet gebruikt), en omdat je niet met duizenden situaties rekening hoef te houden is de software vaak ook gebruiksvriendelijker, en minder bugs. En verder zijn er practisch geen virussen voor de MAC.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem het Mooij maar niet kwalijk, paps heeft vooroordelen, of stamt uit de tijd dat het Mac vs de 286 was ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van die 2 sowieso.
8 GB ram. Een paar GHz-en..
Van groot belang, een goed scherm!
Heb zelf een Eizo scherm staan.
Anti glare.. Geen weerkaatsingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een scherm het HDMI- of tenminste DVI-aansluiting (en zorg uiteraard dat de videokaart dezelfde aansluiting heeft). Je hoeft dan de kleuren en andere zaken niet af te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede tip. Kleuren zijn gewoon ook beter op DVI. (HDMI is hetzelfde maar met geluid). Het is digitaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, de DVI-standaard is in principe opgenomen in HDMI. Maar dat vond ik wat overbodige uitleg.
Cryofiel
13 jaar geleden
Volgens mij moet je een scherm nog steeds afstellen, ook al heb je een DVI-aansluiting. DVI betekent alleen maar dat de informatie digitaal wordt doorgegeven (Digital Video Interface). Of die digitale informatie ook kleurecht op het scherm komt, is een heel andere zaak. Er zijn zat goedkope schermpjes die wel een DVI-aansluiting hebben, maar alsnog bagger op het scherm zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hoeft 't niet af te stellen. Ben even te gaar om een link te zoeken... Dat goedkope schermpjes bagger op 't scherm zetten, heeft andere redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de voordelen ook zijn van DVI je moet een scherm altijd afstellen als je er professioneel mee aan de slag gaat. Ook hele dure schermen moeten afgesteld worden. Dit moet ook vaker dan alleen de keer dat je hem net hebt aangeschaft. Een scherm wordt door gebruik altijd zwakker en moet dus bijgesteld worden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Eens met MrTomaat. Goedkope schermpjes zetten bijna altijd bagger op het scherm. Dat komt doordat de vertaling van input (kleursterkte per kleurkanaal in bits) naar output (felheid van betreffende subpixel) "raar" is, doordat ze niet alle bits van de kleurinformatie gebruiken, of doordat ze dithering toepassen. Dure schermen *kunnen* goede (kleurechte) kleuren op het scherm zetten - maar ALLEEN als je ze afstelt. De afstelling verloopt, dus je moet eens per maand je scherm hercalibreren. Dat calibreren kan met een stukje hardware dat je tegen je scherm hangt. Dat ding meet de intensiteit van de verschillende kleuren bij verschillende aansturingen, en stuurt die informatie naar het calibratieprogramma. Je kunt ook calibreren met testplaatjes. Dat is echter veel meer werk, het duurt langer, en het is niet zo nauwkeurig.
Wat ze hierboven ook zeggen, voor foto's heb je echt niets bijzonders nodig. Zelfs niet voor het bewerken. Het is namelijk geen film. Een I3 processor is al ruim voldoende.
Een beetje snelle videokaart zou wel handig zijn, maar dat zijn ze tegenwoordig allemaal wel. (het hoeft geen 3D gamerskaart te zijn).
DVI is ook aan te raden, zoals al werd aangegeven.

Nog 1 tip:
Ik zou een moederbord nemen die RAID ondersteund, en meerdere schijven nemen en die dus in Raid zetten.
Harde schijven kosten niets meer, maar foto's zijn vaak onvervangbaar! En die wil je niet kwijt als je harde schijf kapot gaat.
Of een externe flinke schijf, en regelmatig backups maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja.. en een interne kaartlezer uiteraard. Dan stop je de geheugenkaartjes zo rechtstreeks in je PC en hoef je niet met kabels te klooien. Altijd handig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh ja, die back-up is uitermate belangrijk. Dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden: harde schijf was kapot, en afgelopen nacht heb ik alle gegevens (plus het OS) vanaf de back-up naar een nieuwe harde schijf gezet. Nu werkt de computer weer normaal, zonder enig gegevensverlies.
Ga eens bij alternate.nl kijken je kunt ze ook bellen dan helpen je ze met plezier.
Leg ze voor wat je wilt.

Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt van vlot werken houdt zou ik ook even kijken naar een SSD. Een SSD heeft dezelfde functie als een HDD maar is over het algemeen sneller. Daarnaast zou ik aanraden om nog 2 HDD's in je systeem te plaatsen om zo al je foto's dubbel op te slaan. Als ik zie hoe snel mijn vriendin met alleen jpg's haar hardeschijf vol krijgt zou ik gaan voor 2x 2TB
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intel lol koop een mooie AMD x6 processor en met het geld dat je bespaart kan je nog een leuke videokaart kopen.