Kan een Full HD monitor scherp beeld weergeven van een uitzending op de site van de publieke zenders uitzending gemist?

Klopt het dat een HD monitor geen scherpe beelden laat zien bij film/video/programma die niet HD worden weergegeven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Nee dat kan een HD-monitor niet. Een analoge CRT (oude beeldbuis) kan dat veel beter. Het ding is dat de lage resolutie over een hoge resolutie verdeeld moet worden, dat veroorzaakt een probleem wat met een truc opgelost wordt. Die truc scaling genoemd is funest voor beeldkwaliteit, zeker op monitoren, die niet uitgerust zijn met beeldbewerking, anders dan tv's die dat wat beter op kunnen vangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord dat een HD monitor niet goed scherp/helder de uitzending gemist kan weergeven. Helaas is dat niet gebeurd bij de winkel waar we een nieuwe monitor van 24 inch kochten nadat onze 17 inch monitor ineens ermee ophield. Wij hadden aangegeven er tv via uitzendinggemist erop wilden zien. Na een paar dagen hebben we het nieuwe scherm terug gebracht en de winkelier wilde hem niet terug nemen. Maar na veel heen en weer gedoe uiteindelijk wel ons geld terug. En ik ben inderdaad erachter gekomen het probleem is wel de resolutie. Nu een scherm van 19 inch geen HD aangeschaft. Beeld is wel beter dan van de HD maar echt ik ben nog niet tevreden het is toch nog slechter dan de oude 17 inch lcd.

Andere antwoorden (1)

Uitzending gemist streamt in 640*480 o.i.d. Maar wat bedoel je precies met scherp? Het zal er wel redelijk uitzien, maar verwacht inderdaad geen Full HD beelden. Bovendien maakt het ook uit hoe groot je monitor is. Met een 42'' monitor zal het er minder scherp uitzien dan op een 24'', waarbij ook nog eens de kijkafstand hierin meespeelt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus: 640*480 blijft 640*480.