kan de nieuwe usb 3.0 stekker wel gewoon worden aangesloten op een usb 2.0 poort?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
3.7K

Het beste antwoord

Ja dat kan, de aansluitingen zijn compatibel, maar de maximale snelheid is gelijk aan de laagste aansluitstandaard.

" Een van de kenmerken van een zorgvuldig ontwikkelde standaard is dat een nieuwe versie niet gelijk oudere versies onbruikbaar maakt. De kabels en aansluitingen die bij de USB 3.0 standaard horen, zijn gebaseerd op het USB 2.0-ontwerp, maar dan met wat extra contactpinnetjes. USB 2.0 kabels en apparaten blijven daardoor gewoon bruikbaar, en desgewenst kan USB 3.0 apparatuur zelfs probleemloos met 2.0-kabels op USB 2.0-poorten worden aangesloten – alleen zal het dan uiteraard slechts op 2.0-snelheden werken. "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, net zoals 2.0 ook op een 1.1 werkt. Hij zal dan alleen zo nu en dan de melding geven, dat het desbetreffende apparaat sneller kan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is een iets ander connectie

Toegevoegd na 2 minuten:
Meestal krijg je ook een kabeltje bijgeleverd met zowel een usb2 en 3 uitgang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mij werken ze gewoon hoor;)
Het kabeldeel van een USB 3.0 apparaat is gewoon compatible met elke al bestaande USB aansluiting van een hub of computer. Dat was altijd de 1e gedachte achter USB: volledige "backwards" compatibiliteit.

De USB 3.0 aansluiting van computers en hubs hebben contacten die bij het aansluiten van een USB 2.0 apparaat niet worden gebruikt. En dat geldt ook bij het aansluiten van een 3.0 apparaat op een 2.0 aansluiting.

Het kabeldeel van USB 3.0 wat in een apparaat gaat hoeft NIET perse compatible te zijn. Daar zijn een legio verschillende aansluitingen. Maar dat is altijd ook het geval geweest met USB 2.0, waarbij allerlei apparaten, van printers, telefoons en camera's, hun eigen formaat USB aansluiting hanteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt