Ik wil een nieuwe harde schijf omdat deze kapot is. Ik wil graag een Western Digital van 1,5TB. Mijn kapotte is een Samsung 500 GB? Kan mn pc dit aan?

Ik heb een 400W Power supply, kan ik dan mijn nieuwe hardeschijf plaatsen zonder problemen? Nog een vraag is: Ik wil ook een nieuwe graphics card, ik weet alleen niet welke aansluiting ik heb, de kleur is geel van de aansluiting waar de graphics card inmoet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die harde schijf plaatsen is totaal geen probleem en vraagt niks meer of minder van je voeding. V.w.b. die graphics card, zegt de kleur geel niet zo veel. Iedere fabrikant gebruikt zijn eigen kleurtjes.
Misschien dat je wat meer specifiek kunt zijn over het moederbord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke versie SATA je hebt moet in theorie niet uitmaken, zolang hij maar geen IDE(P-ATA) aansluiting heeft is alles prima. Kabels ondersteunen geen versies, maar de moederborden. http://www.maximumpc.com/article/features/your_sata_cable_slowing_down_your_data_transfers_max_pc_investigates Eind conclusie lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat dacht je van de kast openmaken en kijken waar je huidige videokaart in zit. Of heb je een op moederbord op CPU geintegreerde GPU? De aansluiting die je waarschijnlijk zoekt is PCIe x 16 (dus geen PCI). Als je nog een AGP-slot moet je sowieso niet meer upgraden maar een hele nieuwe PC kopen. http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl&safe=off&biw=1536&bih=844&tbm=isch&tbnid=PUMI92gF8SmtmM:&imgrefurl=http://www.avsforum.com/t/1417465/buying-a-new-graphics-card-for-my-htpc-any-help&docid=lMI1pMYnP2BZIM&imgurl=http://cdn.avsforum.com/d/d5/d50b9d8b_800px-pci_und_pcie_slots.jpeg&w=800&h=600&ei=IyZ8UKznK-er0QWaoYCQCw&zoom=1&iact=hc&vpx=408&vpy=156&dur=2437&hovh=195&hovw=260&tx=191&ty=100&sig=107964322791496116675&page=1&tbnh=147&tbnw=211&start=0&ndsp=34&ved=1t:429,r:1,s:0,i:69

Antwoorden (2)

de harde schijf zal geen probleem zijn. Alleen bij de graphics card wordt het anders. Mocht jou moederbord wel in staat zijn om een graphic card te kunnen hebben moet je wel kijken of jou PSU(voeding/powersupply) het aan kan. De meeste nieuwere graphic cards vragen wel minimaal 500 watt als het niet meer is(dat is niet wat ze verbruiken hoor).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Harde schijf is geen probleem. Een hogere capaciteit betekent niet automatisch meer stroomverbruik, laat staan noemenswaardig veel meer stroomverbruik.

Het verschil in capaciteit van HD's zit 'm vooral in de dichtheid vd "platters" (stapeltje schijven) in zo'n HD doosje, en de hoeveelheid platters. Dat motortje dat ze laat ronddraaien zal ook niet veel zwaarder hoeven zijn (als dat al wat uitmaakt) als er bv 5 ipv 3 platters aanwezig zijn. Het kan zelfs zo zijn dat een oude HD 5 platters nodig had voor 500GB waar een nieuwe er maar 3 voor 1500GB nodig heeft.

Met merk en type nr van je moederbord valt na te gaan van welke poorten die voorzien is. Om dat te achterhalen kun je een systeem overzichtje maken.
http://pchelper.nl/hardware-kennisdatabase-72/wat-te-doen-bij-een-vermoedelijk-hardware-56052/

Ik neem eigenlijk wel al een beetje aan dan het om een PCIe slot gaat (ook omdat je pc wel heel oud moet zijn wil dat niet het geval zijn). Hoewel er geen vaste kleuren gelden voor die poorten was er voorheen wel meer een standaard wbt de kleur van een poort (tegenwoordig er is een beetje een wildgroei aan kleurtjes ontstaan). En is het vrij ongebruikelijk dat bv een AGP (bijna altijd bruin) poort geel is en PCI sloten waren en zijn nog altijd nagenoeg altijd wit.

Als je een nieuwe kaart op het oog hebt kun je met behulp van een psu calculator nagaan of je voeding het zou kunnen trekken.
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Natuurlijk komt er wel iets meer dan algeheel wattage bij kijken. Er moe bv voor een videokaart met name op 12V voldoende vermogen beschikbaar zijn. Maar het geeft iig een idee van hoeveel of weinig ruimte je nadien nog hebt, zit je krap kun je nog eens nader kijken welke capaciteit er zoal per voltage en/of lijn(en) vh zelfde voltage beschikbaar is.

Als een nieuwe kaart trouwens geen extra stroom dmv zo'n 6pin (soms 8pin) stekkertje vraagt moet het doorgaans geen probleem zijn.
http://www.fsp-power.ru/templates/fsp/graphics/connector7.jpg
(pci-e stroom stekkertje)